جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

انقلاب داروینی

قیمت:
65,000 تومان
مشخصات کتاب انقلاب داروینی
کشور مبدا
تعداد صفحات
168 صفحه
شابک
9786222461034
سال خلق اثر
1979
سال انتشار
1979
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
2
این کتاب در یک نگاه

«انقلاب داروینی» از مایکل روس، اثری مهم است که به جنبه‌های تاریخی و فلسفی توسعه و پذیرش تکامل داروینی می‌پردازد. «انقلاب داروینی» که در سال 1979 منتشر شد، کاوش مفصلی از زمینه فکری و اجتماعی دربارهٔ نظریه تکامل چارلز داروین از طریق انتخاب طبیعی را ارائه می‌دهد.


بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب انقلاب داروینی

راس دربارهٔ فضای فکری‌ای بحث می‌کند که در آن، چارلز داروین نظریه تکامل خود را ارائه کرد. این فضاها شامل اندیشه‌های علمی، مذهبی و اجتماعی رایج آن زمان می‌شود. همچنین این کتاب به بررسی اصول اصلی نظریه تکامل داروین توسط انتخاب طبیعی و چگونگی به چالش کشیدن دیدگاه‌های موجود در مورد منشاء و تنوع گونه‌ها می‌پردازد.

راس در این کتاب مفاهیم فلسفی تکامل داروینی را بررسی می‌کند. این می‌تواند شامل بحث‌هایی در مورد ماهیت تبیین‌های علمی، رابطه بین علم و دین و تأثیر نظریه تکاملی بر درک ما از زندگی و انسان باشد.

او در مورد اینکه چگونه تکامل داروینی بر نگرش‌های اجتماعی و تحولات فرهنگی گسترده‌تر تأثیر گذاشت، نیز صحبت می‌کند. این موضوعات شامل بحث در مورد پیامدهای اجتماعی، اخلاقی و سیاسی ایده‌های تکاملی است.

 دربارهٔ ترجمه کتاب انقلاب داروینی

  • این کتاب را نشر علم منتشر می‌کند و ترجمه کار با خانم معصومه شاگردی بوده است.
  • مترجم در مقدمه می‌نویسد: لازم به توضیح است که کلام آقای روس همواره در پس خود، دارای زمینه‌های ادبیاتی، داستانی و تاریخیِ خاص خود هستند که بدون وقوف به آنها، پی بردن به اصول مقصود دشوار است، لذا من در هر جا و به هر میزان که در گنجایش کتاب بوده است، آنها را در پاورقی‌ها توضیح داده‌ام، اما باز هم موارد کمی وجود دارند که آقای روس بدون توضیحی اولیه و بدون توضیحی ثانویه، موضوعی را مطرح کرده و بلافاصله از آن گذشته است. پس ناخودآگاه موارد خیلی کمی، حتی در نسخهٔ اصلی وجود دارد که «توقف» فکری در آن ملموس است. بنوعی، صرفاً «اشاره‌ای» بسیار کوتاه صورت گرفته است که حتما برای مخاطبان آشناتر به فرهنگ بریتانیایی ــ آمریکایی قابل‌درک است.

امتیاز کتاب انقلاب داروینی در گودریدز

  • تعداد نظرات: ۱
  • تعداد امتیازدهی: ۴
  • میانگین امتیاز (از ۵): ۳.۰۰

نقل‌قول‌های کوتاه و جذاب از کتاب انقلاب داروینی

  • اخلاقیات باید بنوعی با طرز تفکر ژن خودخواه جور دربیاید، فقط اینکه احتمالاً بیش از یک راه، برای تحقق اخلاق وجود دارد.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا دربارهٔ کتاب انقلاب داروینی چیست؟

خواننده‌ای کتاب را به صورت کلی مثبت ارزیابی می‌کند و بیان می‌کند:

«این کتاب از مایکل روس سفری جذاب در تاریخ تفکر تکاملی است. روس با مهارت خاص خود پیچیدگی‌های ایده‌های داروین را بررسی می‌کند و آنها را برای خوانندگان با هر زمینه‌ای دسترس‌پذیر می‌کند. این کتاب چشم‌انداز فکری آن زمان و تأثیر عمیق نظریه داروین بر علم و جامعه را آشکار می‌کند. برای کسانی که به تاریخ علم و ریشه‌های آن علاقه‌مند هستند، حتما این کتاب را توصیه می‌کنم.»

دیگری که کتاب را دو بار خوانده است، این کتاب را روشنگر می‌داند:

«در این کتاب بحث‌های بسیاری وجود دارد که من برای فهم آن‌ها دو بار کتاب را خواندم. به‌ویژه اینکه کتاب ترجمه بود و درک کسی که کتاب ترجمه می‌خواند با کسی که کتابی را به زبان اصلی می‌خواند، کاملا متفاوت است. در هر صورت با وجود ترجمه بودن، این کتاب گره‌های کوری را در نظریه‌ تکاملی برای من باز کرد.»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزهٔ خواندن باشند

در فصل دوم با عنوان «آیا انقلابی در کار بود؟» می‌خوانیم:

«چیزی که می‌خواهیم بدانیم فقط این نیست که منشاء چگونه پذیرفته شد، بلکه این است که پذیرش آن به چه چیزی منتهی شد. می‌خواهیم بدانیم که آیا واقعاً انقلابی به نام انقلاب داروینی وجود داشته است یا خیر؟ که البته ما در اینجا بیشتر روی بخش فلسفی «انقلاب» تمرکز کنیم و پرسش‌های بعدی (تاریخی‌تر) دربارهٔ بخش «داروینی» را برای بعد می‌گذاریم. پس ابتدا می‌پرسیم «انقلاب» چیست؟ به سراغ دیکشنری‌های آکسفورد می‌رویم که در تعریف انقلاب، اینطور نوشته شده است: «سقوط شدید یک دولت یا نظم اجتماعی به‌نفع یک سیستم جدید.» بعد از این تعریف، تعریف زیربنایی دقیق‌تری نوشته شده است که به بحث ما مربوط می‌شود: «تغییری چشمگیر و پردامنه در شرایط، نگرش‌ها، یا عملکردها» و سپس مثال‌های زیادی از این نوع از انقلاب به ما ارائه می‌شود که بسیار کمک‌کننده است از جمله: «انقلاب جنسی،‌ جوانان را در سقوطِ خطرناکی انداخته است». «بریتانیا بعد از نابودی کامل صنعت نساجی هند، انقلاب صنعتی خودش را راه‌اندازی کرد». «انقلاب ژنتیک مولکولی، در دههٔ ۱۹۶۰، بسیاری از درخشان‌ترین اذهان جوان را به خود مشغول کرد».

تمام اینها بنظر ساده هستند. یک قرص، عملاً یک‌شبه، عادت‌های جنسی را تغییر داد. جوانان با ممانعت محض خودشان از ازدواج، غرق در فعالیت جنسی مداوم شدند. من می‌توانم بعنوان کسی که زیر نظر نظام اول رشد کرده بود اما در پی لذت بردن از دومی بود، شهادت بدهم که این سودای بزرگی محسوب می‌شد. بعلاوه، به اندازهٔ کافی توضیح داده شد که هر کسی ممکن است با ادعایی که بیان می‌شود مخالفت کند. نتیجهٔ واقعی انقلاب جنسی، آزاد کردن جوانان بود و بلوغِ بیشتری را برای بعهده گرفتنِ مسئولیت اعمال فرد درپی داشت. بعد از انقلاب در زمینهٔ رابطهٔ جنسی، انقلاب در زمینهٔ استفاده از ماشین‌آلات بود: به لطف سازندگان امپراطوری، یا شاید هم خراب‌کنندگان آن، فضایی برای اهالی منچستر فراهم شد تا یک شهر برگ و دودآلود، پر از کارخانه‌ها و کارگران آنها، با تاجرانی ثروتمند و قدرتمند بسازند.»

در بخشی دیگر از کتاب در فصل با عنوان «تکامل بعنوان دین» می‌خوانیم:

«از داروین به بعد، پیشرفت فرهنگی/زیستی بخش مهمی از جنبهٔ پرطرفدار تفکر داروینی شد. افرادی مثل هاردی شاید مأیوس شده باشند ـــ هر چند در اواخر زندگی‌اش، حتی او هم معتقد به چیزی شد که «اعتقاد به بهبودیابندگی تکاملی جهان» نامید ـــ اما شتاب کلی رو به جلو بود، رو به جلوتر از همیشه. دقیقاً قبل از منشاء، اسپنسر ادعایش را اعلام کرد و هرگز بعد از آن متزلزل نشد.

اکنون در مرحلهٔ اول، پیشنهاد می‌کنیم نشان دهیم که این قانون پیشرفت جانداران، قانون تمام پیشرفت‌ها است. چه آن، توسعه در زمین باشد، یعنی پیشرفت در گونه‌های حیات روی آن، چه در توسعهٔ جامعه، دولت، تولیدکنندگان، تجارت، زبان، ادبیات، علم، و هنر، همین تکاملِ از ساده به پیچیده از طریق تغییرات قابل ردیابی کیهانی تا آخرین نتایج تمدن درمی‌یابیم که پیشرفت، ضرورتاً قائم بر دگرگون‌شدنِ هم‌شکل‌ها به ناهم‌شکل‌ها است.

امروزه، تکامل‌گرایانی مثل دیرینه‌شناسان جورج گیلرد سیمپسون را داریم که کتابهای حرفه‌ای مثل شتاب و شیوهٔ تکامل (۱۹۴۴) را می‌نویسند بدون حتی اشاره‌ای به پیشرفت فرهنگی/زیستی؛ درمقابل کتابهای عمومی مثل معنای تکامل (۱۹۴۹) را داریم که کاملاً دربارهٔ پیشرفت فرهنگی/زیستی هستند؛ و درنهایت می‌رسیم به کتابهای حرفه‌ای مثل ویژگی‌های اصلی تکامل (۱۹۵۳) که پیشرفت فرهنگی/زیستی دوباره در آنها غایب است. و این وضعیت همچنان ادامه دارد.»

درباره نویسنده کتاب انقلاب داروینی

مایکل روس فیلسوف علم و تاریخ‌دان فلسفه است که در زمینه‌های فلسفه زیست‌شناسی و تاریخ تفکر تکاملی سال‌های بسیاری پژوهش و تحقیق کرده است. او در 21 ژوئن 1940 در انگلستان به دنیا آمد. تخصص مایکل روس درک رابطه علم و فلسفه، به‌ویژه در زمینه زیست‌شناسی تکاملی است.

روس در طول زندگی حرفه‌ای خود سمت‌های علمی مختلفی را بر عهده داشته است. او در چندین دانشگاه از جمله دانشگاه گوئلف در کانادا، دانشگاه ایالتی فلوریدا در آمریکا و دانشگاه لیدز انگلستان تدریس کرده است.

او به دلیل مشارکت‌هایش در فلسفه زیست‌شناسی با تمرکز بر نظریه تکاملی مشهور است. وی مسائل مربوط به ماهیت تبیین‌های زیست‌شناختی، فلسفه علم، و تأثیر اندیشه‌های تکاملی بر مسائل وسیع‌تر فلسفی و اجتماعی را بررسی کرده است.

راس دربارهٔ تاریخ تفکر تکاملی مطالب زیادی نوشته است و به بررسی توسعه ایده‌ها از زمان داروین تا به امروز پرداخته است. آثار او اغلب به بررسی تعاملات بین علم، دین و فرهنگ در چارچوب نظریه تکاملی می‌پردازند. او همچنین به طور فعال در بحث‌های مربوط به رابطه علم و دین به‌ویژه در زمینه تکامل علاقه دارد. او راجع‌به بحث خلقت‌گرایی در مقابل تکامل مطالبی نوشته است و راه‌هایی را بررسی کرده است که در آن دیدگاه‌های علمی و مذهبی می‌توانند همزیستی داشته باشند.

مایکل روس به دلیل مشارکت خود در فلسفه علم مورد تقدیر قرار گرفته است. او عضو انجمن سلطنتی کانادا بوده است و برای کارهایش در تاریخ و فلسفه زیست‌شناسی جوایزی دریافت کرده است.

رویکرد میان رشته‌ای راس، با ترکیب فلسفه، تاریخ و علم، او را به چهره‌ای برجسته در بحث‌های دانشگاهی دربارهٔ نظریه تکامل و پیامدهای آن تبدیل کرده است. نوشته‌های او اغلب برای مخاطبان گسترده‌تر نیز در دسترس است و آثار او را نه‌تنها در محافل دانشگاهی، بلکه در گفتمان عمومی نیز درباره آن گفتگو می‌شود.

خرید کتاب انقلاب داروینی

اگر اولین باری است که از بوک لند خرید می‌کنید می‌توانید کتاب انقلاب داروینی را با 25درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوۀ خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

برای خواندن کتاب‌های فلسفی بیشتر، به صفحه خرید کتاب فلسفی سر بزنید.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «انقلاب داروینی»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
کتاب‌های پیشنهادی خریداران این کتاب، کتاب‌های زیر را هم خریده‌اند
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.