4 اسفند 1402
274 بازدید

نقد و بررسی کتاب هر چه باداباد

    در این مطلب می‌خوانید:

کتاب هر چه باداباد سومین اثر از نویسنده‌ی مشهور استرالیایی استیو تولتز است که از مفهوم رجعت ابدی نیچه الهام گرفته شده و یک دنیای آخرالزمانی خیالی را به تصویر می‌کشد که در آن انسان‌ها در چرخه‌ی مرگ و زندگی گرفتار شده و به دنبال راه فراری از آن هستند.

نگاهی به زندگی استیو تولتز

پیش از معرفی و بررسی جدیدترین اثر استیو تولتز بهتر است نگاهی به زندگی این نویسنده داشته باشیم. آقای تولتز در سال ۱۹۷۲ در شهر سیدنی استرالیا متولد شد و تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان کیلارا پشت سر گذاشت. بعد از آن برای ادامه تحصیل به ولز رفت و در دانشگاه نیوکسل نیوساوث درس خواند.

استیور تولتز در نهایت در سال ۱۹۹۴ فارغ‌التحصیل شد و زندگی در کشورهای مختلف را تجربه کرد. به‌علاوه پیش از اینکه نویسنده شود مشاغل مختلفی مثل فیلم‌برداری، بازاریابی، نگهبانی، معلمی و فیلم‌نامه‌نویسی را هم امتحان کرد.

آقای تولتز در مجموع سه کتاب نوشته است که اولین اثر او ((جزء از کل)) بعد از انتشار در سال ۲۰۰۸ توانست موفقیت چشم‌گیری به دست آورده و زمینه‌ی شهرت او را هم فراهم کند. بعد از آن دو اثر دیگر او به نام‌های ((ریگ روان)) و ((هر چه باداباد))‌ به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۲۲ منتشر شدند.

معرفی کتاب هر چه باداباد (Here Goes Nothing)

عمده‌ی ما استیو تولتز را با اثر مشهور او یعنی جزء از کل می‌شناسیم. اگر از طرفداران این نویسنده هستید و دو اثر قبلی او را خوانده‌اید می‌دانید که تولتز در سبک دارک کمدی مهارت بسیار بالایی دارد. دارک کمدی در حقیقت نوعی سبک ادبی است که در آن موضوعاتی مثل معنای زندگی، مرگ، بحران‌های زیست محیطی و... در قالب شوخی‌هایی تلخ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جدیدترین اثر این نویسنده‌ی مشهور هم از این قاعده مستثنی نیست و یک دارک کمدی با عناصر آخرالزمانی است که با الهام از استعاره‌ی رجعت ابدی نیچه نوشته شده است. در این کتاب مرگ و زندگی در هم تنیده شده و با ما شخصیت اصلی داستان یعنی آنگوس (Angus) به زندگی پس از مرگ سفر می‌کنیم و با داستانی مهیج و خواندنی همراه می‌شویم.

 خلاصه داستان هر چه باداباد

شخصیت اصلی داستان یعنی آنگوس مردی است که بعد از سال‌ها شرارت حال کمی آرام شده است، ازدواج می‌کند و با همسرش تصمیم‌ می‌گیرند که بچه‌دار شوند، اما زندگی آن‌ها با آمدن یک فرد غریبه به منزل و ادعاهای عجیب و غریبی که دارد برای همیشه تغییر می‌کند.

این مرد غریبه که در سنین میانسالی خود به سر می‌برد ادعا می‌کند که خانه‌ی گریس و آنگوس در اصل خانه‌ی دوران کودکی او بوده و می‌خواهد حالا که اواخر عمر خود را سپری می‌کند، در همین منزل از دنیا برود. این آقای مسن پیشنهاد می‌کند که در ازای خرید خانه تمامی اموال خود را در اختیار زن و شوهر قصه‌ی ما قرار دهد و معامله هم انجام می‌شود. در این حین ناگهان خبر ترسناکی پخش می‌شود که بیماری ناشناخته‌ای از طریق بزاق سگ‌ها در حال انتشار است.

در طول قصه ما به همراه راوی داستان وارد چرخه‌ی تکرار و رجعت ابدی نیچه می‌شویم. در حقیقت این فیلسوف آلمانی بر این باور بوده است که جهان و تمام هستی به صورت نامحدود و به همان شکل در حال تکرار است و همواره ادامه خواهد داشت.

آقای تولتز هم با بهره‌گیری از این مفهوم و طنزی سیاه مسئله‌ی مرگ و زندگی انسان و موجودات جهان هستی را مطرح می‌کند؛ اما در هر چه باداباد صرفاً با یک بار متولد شدن، زندگی کردن و مرگ طرف نیستیم و مسئله چرخه‌ی ابدی تکرار بوده که انسان را در خود گرفتار کرده است. علاوه بر این مثل سایر آثار تولتز در این کتاب هم انتقاد او نسبت به تکنولوژی و فضای مجازی به چشم می‌خورد.

سبک نگارش کتاب هر چه باداباد

استیو تولتز نویسنده‌ای است که مهارت بالایی در نگارش درونیات انسان‌ها دارد و در داستان‌های خود همواره شخصیت‌هایی را به تصویر می‌کشد که زندگی پرماجرایی دارند. به اعتقاد بعضی از منتقدان او نویسنده‌ای خود مختار است که از هیچ سبک خاصی پیروی نمی‌کند و به همین جهت آثار او را در دسته اثرهای پست مدرن قرار داده‌اند.

سبک نگارش داستان در کتاب هر چه باداباد به صورت اول شخص بوده و ما با خواندن آن به ویژگی‌های شخصیتی و درونی کاراکتر اصلی پی می‌بریم. نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که در داستان‌های تولتز شخصیت‌های اول قهرمان نیستند و کاراکتری ضدقهرمانی دارند و حتی می‌توانند در دسته شخصیت‌های منفی و تاریک هم قرار بگیرند.

در مجموع تولتز در این کتاب با تعریف شخصیت‌ها به گونه‌ای رمزآلود و مبهم و نگارش جالب توجه و شجاعانه به همراه بینش‌های نامتعارف توانسته اثری را خلق کند که مورد توجه بیشتر طرفداران این سبک در سراسر کشورهای دنیا قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: بررسی کتاب جین ایر

شخصیت‌های داستان هر چه باداباد

شخصیت‌های اصلی داستان هرچه باداباد یک زن و شوهر هستند و همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم داستان توسط شوهر یعنی آنگوس روایت می‌شود. آنگوس در همان ابتدای داستان مرگ خود را به خوانندگان اعلام می‌کند و می‌گوید که توسط شخصی به قتل رسیده است.

در حقیقت تمامی آن چیزی که او روایت می‌کند، اتفاقاتی هستند که بعد از مرگ و در زندگی بعد از آن برای او اتفاق افتاده و آنگوس دریافته که تمامی باورها و شیوه‌ی زندگی او در این مدت نادرست بوده و بخاطر آن پشیمان و ناراحت است.

در مقابل همسر او گریسی را داریم که بلاگر و درگیر فضای مجازی است و این درگیری او و شرکت در مراسم‌های مختلف بعد از مرگ آنگوس بیشتر هم می‌شود. داستان به این صورت آغاز می‌شود که راوی در منزل نیست و پیرمردی که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم قصد بازدید از خانه را دارد.

گریسی با اینکه در ابتدا مخالف است، بعد از فهمیدن نزدیک بودن مرگ پیرمرد به او اجازه می‌دهد وارد خانه شود. خوانندگان در طول داستان متوجه می‌شوند که این مرد کیست و چه رابطه‌ای با راوی داستان یعنی آنگوس دارد. در همین حین نویسنده به مفهوم رجعت ابدی پرداخته و آن را دست‌مایه‌ی داستان خود قرار می‌دهد.

افتخارات کتاب

  • بهترین کتاب داستانی سال ۲۰۲۲ از نگاه نشریه‌ی تایمز
  • نامزد دریافت جایزه‌ی ادبی نیب
  • رتبه ۱۲۳۷۱۰۲ در بین پرفروش‌ترین کتاب‌های آمازون

چرا هر چه باداباد؟

کتاب هر چه باداباد در کنار جذابیت سبک و لحنی که دارد پر از تصاویر درخشان است که نویسنده با به‌کارگیری ماهرانه‌ی کلمات در ذهن خوانندگان تداعی می‌کند. استیو تولتز داستان را به گونه‌ای روایت می‌کند که خوانندگان در هر لحظه خود را جای شخصیت‌های داستان قرار داده و همراه با آن‌ها هیجان زده شده، می‌ترسند و در عین حال بیشتر از قبل به مفهوم زندگی و مرگ فکر می‌کنند.

اگر به رمان علاقه مندید پیشنهاد می‌شود، به دسته بندی خرید رمان سر بزنید.

سایرین در مورد این کتاب چه می‌گویند؟

  • تولتز باهوش، بامزه و خلاق است و از پرتاب نارنجک ادبی به سمت باورهای سخت بشریت نمی‌ترسد. او در کتاب هر چه باداباد سرسختی انسان و رابطه‌ی نه‌چندان خوشایند ما با فناپذیری را مورد تمسخر قرار می‌دهد. این کتاب را به عنوان یک کمدی مدرن الهی و کمیک در نظر بگیرید. (The Star Tribune)
  • سورئال،‌ به شدت بامزه و به تاریکی قبر. طرفداران داستان‌های خلاقانه و هیجان از خواندن این کتاب لذت می‌برند. (Shelf Awareness)
  • شما ممکن است با این کتاب بخندید، گریه کنید، شوکه یا عصبانی شوید، اما هیچ‌وقت از آن خسته نمی‌شوید. خواندن این کتاب ممکن است درک شما را از طبیعت انسان افزایش دهد، مثل اتفاقی که بعد از مرگ می‌افتد. (The Washington Independent Review of Books)
  • تولتز با شوخ‌طبیعی متقاعدکننده‌ای استدلال می‌کند که با وجود همه‌ی پیشرفت‌های انجام شده، بشر به جز یافتن راه‌های جدید برای پرت کردن حواس خود در حالی که کل جهان در حال سوختن است به چیزی دست پیدا نکرده است. ما به سه شخصیت داستان یعنی گریس، آنگوس و اوون اهمیت می‌دهیم به همین جهت این کتاب اثربخشی لازم را ایفا می‌کند. ( Locus Magazine)

در قسمتی از کتاب هر چه باداباد می‌خوانیم:

هیچ‌کس هیچ وقت به من فکر نمی‌کرد...

حالا که مرده‌ام، خیلی به این چیزها فکر می‌کنم: اینکه چطور تصمیم‌های مهم زندگی‌ام را به گونه‌ای می‌گرفتم که از مخالفت کسانی که حتی متوجه بودن من هم نبودند، دوری کنم. چقدر دوست داشتم که افرادی که از آن‌ها متنفرم مرا دوست داشته باشند؛ چرا که می‌ترسیدم نفرت از من مسری باشد و به سرعت در کل جمعیت پخش شود. اگرو حقیقت تأسف‌بار اینجا است- همه‌ی شانس و اقبال‌هایی که زندگی به من نشان می‌داد فقط مختص به خودم بود، من با آن‌ها مشکلی نداشتم.

البته این تمام آن چیزی نیست که بابت آن متأسف هستم: چرا بیشتر دنیا را نگشتم؟ چرا چتربازی یا ماجراجویی جنسی نداشتم؟ چه می‌شد اگر من دگرجنس‌گرا بودم؟ آیا بیشتر گیاه‌خواران ماهی نمی‌خورند؟ چرا فکر می‌کردم که باورهای ماورا طبیعی به معنای بازگشتی شرم‌آور به دوران پیش از علم است؟ البته من هم مثل سایر انسان‌ها ترس‌های غیرمنطقی خودم را داشتم: از مانکن‌ها، شیب‌های تند و اینکه بقیه به من خیره شوند می‌ترسیدم؛ اما هرگز از تاریکی، از مرده‌ها یا هر نوع زندگی بعد از مرگی نمی‌ترسیدم.

برای من بهشت یک رویای کودکانه بود و برزخ استعاره‌ای آشکار، جهنم فقط روی زمین معتبر بود و تصور یک روح جاودان فقط راهی برای فرار از رویارویی با سفر بی‌بازگشتمان به ناکجا آباد بود.

واقعاً خجالت آور است که انسان تا چه حد می‌تواند اشتباه کند.

نقد کتاب کیمیاگر را از ما بخوانید.

سخن پایانی

در این مطلب با ماهیت داستان هر چه باداباد و خلاصه‌ای از آن آشنا شدیم. مطالعه‌ی این روایت خارق‌العاده می‌تواند هر شخصی را به تفکر عمیق در مورد زندگی پس از مرگ و وضعیت انسان بعد از آن دعوت کند و در عین حال ما را با اثری شگفت‌انگیز و فوق‌العاده روبه‌رو می‌کند.

برای خرید کتاب‌های پرفروش و روز دنیا، به سایت خرید آنلاین کتاب بوکلند مراجعه کنید.

سوالات متداول هر چه باداباد

۱. رمان هر چه باداباد از چه مفهومی الهام گرفته است؟

این اثر با الهام از مفهوم بازگشت ابدی نیچه فیلسوف معروف آلمانی نوشته شده است.

۲. مهم‌ترین آثار استیو تولتز چیست؟

این نویسنده سه اثر مشهور جزء از کل، شن روان و هر چه باداباد را در کارنامه‌ی خود دارد.

۳. شخصیت‌های داستان هر چه باداباد را نام ببرید.

در این داستان در مجموع سه شخصیت اصلی آنگوس، گریس و اوون وجود دارند و داستان حول محور آن‌ها می‌چرخد.

۴. سبک نگارش هر چه باداباد به چه صورت است؟

نویسنده از سبک اول شخص برای روایت داستان خود استفاده کرده است.

۵. مهم‌ترین افتخارات کتاب هر چه باداباد چیست؟

این کتاب توانست عنوان بهترین کتاب داستانی در سال ۲۰۲۲ از نگاه نشریه‌ی تایمز را به خود اختصاص دهد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب