28 اردیبهشت 1402
743 بازدید

بررسی آثار جین آستین بهترین نویسنده کتاب های عاشقانه کلاسیک

    در این مطلب می‌خوانید:

بررسی آثار جین آستین بهترین نویسنده کتاب های عاشقانه کلاسیک

هر چند آستین نتوانست در طول عمر کوتاهش آثار بسیار زیادی بنویسد، اما چیزهایی که نوشت به قدری محبوب بودند که تاکنون چندین اقتباس تلویزیونی و سینمایی از آثار جین آستین انجام شده است. در این مقاله از سایت خرید اینترنتی کتاب بوک لند قصد داریم بیشتر با این نویسنده محبوب و بهترین آثارش آشنا شویم.

جین آستین کیست؟

جین آستین در سال 1775 در روستای همپشایر استیونتون در خانواده‌ی یک کشیش به دنیا آمد. او دومین دختر و هفتمین فرزند یک خانواده هشت نفره بود، جایی که بیشترین نزدیکی را با خواهر بزرگ‌ترش کاساندرا حس می‌کرد. پدر جین یک روحانی و اهل دانش بود و مادرش هم زنی باهوش بود که به خاطر شعرها و داستان‌های بداهه شهرت داشت. زندگی در محیط خانواده‌ای پر جنب و جوش و بامحبت و علی‌الخصوص رابطه جین با خواهرش چیزی است ک در رمان‌‌های او به وضوح تاثیر گذاشته و قابل لمس است. او و کاساندرا پس از فوت پدر به همراه مادرشان به چاوتون، دهکده‌ای آرام در همپشایر نقل مکان کرده و جین تا زمان مرگش یعنی زمانی که تنها ۴۱ سال داشت، در همین خانه ساکن بود. 

جین نوشتن را از سنین پایین آغاز کرد و در کارهای اولیه خود اشعار و طرح‌های دراماتیک هم داشت. این کارها مورد تشویق خانواده بود و توسط اقوام و بستگان هم خوانده می‌شد، اما به هر حال حدود ده سال طول کشید تا اولین اثر او منتشر شود. در آن زمان نویسندگان زن مورد احترام قرار نمی‌گرفتند و بسیاری از رمان‌نویس‌های دیگر برای کسب اعتبار شخصی و حرفه‌ای، نوشته‌های خود را با نام‌های مردانه منتشر می‌کردند. اما انتخاب جین آستین در این مورد بسیار جالب بود، او تصمیم گرفت هویت خود را مخفی نگه دارد اما جنسیتش را بیان کند، به همین دلیل به سادگی در قسمت نام نویسنده نوشت « توسط یک بانو». چهار کتاب از آثار جین آستین در زمان حیات او و دو رمان دیگر نیز پس از مرگش منتشر شدند. بعدها چند اثر نیمه‌ تمام از جین آستین هم بازیابی و منتشر شد.

غرور و تعصب Pride and Prejudice

کتاب غرور و تعصب بدون شک شناخته شده‌ترین رمان بین آثار جین آستین است، کتابی که خود آستین آن را عزیزترین فرزند خود می‌داند. این کتاب در ژانویه 1813 منتشر شد و اتفاقات آن یک سال قبل از آن، در سال 1812 و در هرتفوردشایر و دربی‌شایر اتفاق می‌افتد. قهرمان اصلی این داستان الیزابت بنت است که الهام بخش هزاران نفر بوده است: دختری مستقل و بی‌پروا که افکار و تصمیمات خود را بدون توجه به مناسبات خانوادگی و اجتماعی شکل می‌دهد. الیزابت یکی از پنج دختری است که به همراه والدینش در املاک لانگبورن زندگی می‌کند. داستان از جایی شروع می‌شود که آقای بینگلی، مردی جوان و ثروتمند به همسایگی این خانواده نقل مکان می‌کند. همراه او آقای دارسی است، مردی گوشه گیر که بلافاصله جذب الیزابت می‌شود اما مطمئن نیست که چگونه آن را نشان دهد.

این رمان رشد شخصیت الیزابت و چگونگی تغییر احساسات او در مورد آقای دارسی را نشان می‌دهد. هر چند که الیزابت و دارسی به هم علاقه‌مند می‌شوند، اما قبل از رسیدن به هم باید با غرور و تعصبات خود کنار بیایند. با این که چندین دهه از انتشار این رمان گذشته، اما خوانندگان با هر شخصیت و سلیقه‌ای چیزی برای ارتباط با شخصیت و وضعیت عاطفی الیزابت پیدا می‌کنند. به علاوه نمایش سبک زندگی و روابط قرن نوزدهمی در این رمان از آثار جین آستین آن را بسیار پرطرفدار کرده است. از این رمان چندین اقتباس مشهور تلویزیونی و سینمایی ساخته شده است که دیدن‌شان خالی از لطف نیست.

بیشتر بخوانید: معرفی 6 کتاب تغییر عادت های کهنه و ایجاد عادت های خوب

ترغیب Persuasion

رمان ترغیب آخرین رمان کامل نوشته شده از آثار جین آستین بود. این رمان پس از مرگ جین آستین در سال 1817، شش ماه پس از مرگ او منتشر شد. رمان ترغیب روی آن الیوت، زن انگلیسی بیست و هفت ساله‌ای متمرکز است که خانواده‌اش شروع به اجاره خانه خود به ادمیرال و همسرش می‌کنند. رمان حول محور ملاقات آن با برادر همسر این فرد یعنی یک افسر نیروی دریایی به نام فردریک و بهم خوردن رابطه آن‌ها می‌گردد.

این رمان در زمان انتشار بسیار محبوب بود و اکنون حتی بیشتر از آن محبوبیت دارد. از این رمان نیز آثار نمایشی مختلفی ساخته شده است. بسیاری «آن» را یکی از بهترین قهرمان‌های آستن می‌دانند زیرا شخصیت او بسیار بالغ‌تر از زنانی است که در سایر آثار جین آستین می‌بینیم.

اما Emma

در ادامه بررسی آثار جین آستین به رمان اما می‌رسیم. قهرمان این رمان اما وودهاوس است؛ داستانی جسورانه و عاشقانه و در عین حال کمی کمدی و شاید حتی عصبانی کننده! قهرمان این کتاب شاید به اندازه دیگر شخصیت‌های آثار جین آستین برای مخاطب دوست داشتنی یا قابل درک باشد، به حدی که خود آستین از اما اینطور یاد می‌کند: قهرمانی که هیچکس جز خودم دوست نخواهد داشت. اما وودهاوس دختری لوس و ماجراجو است که در روابط عاشقانه دوستان خود دخالت می‌کند، اما این دخالت‌ها کم کم داستان را پیچیده می‌کند و در نهایت به یک سری سوءتفاهم رمانتیک می‌رسیم که سبب جذاب شدن این رمان می‌شود.

عقل و احساس Sense and Sensibility

کتاب عقل و احساس اولین کتاب از آثار جین آستین بود که در سال ۱۸۱۱ به چاپ رسید. این رمان درباره دو خواهر بسیار متفاوت از هم است؛ ماریان که بسیار احساساتی است و الینور که در مقابل عی می‌کند بسیار معقول عمل کند. داستان روابط عاشقانه این دو خواهر و عکس‌العمل‌های متفاوت آن دو را دنبال می‌کند. در طول رمان آستین سعی نمی‌کند عقل را بر احساس یا بالعکس برتری دهد، بلکه تلاش می‌کند نتیجه منفی افراط در هر حالت را بیان کند.

پارک منسفیلد Mansfield Park

پارک منسفیلد از بحث برانگیزترین آثار جین آستین است. در این رمان خبری از قهرمان‌های معمول داستان‌های آستین که سرزنده، لجباز و سرخود هستند نیست. این جا ما با فانی پرایس همراه می‌شویم؛ کودکی آرام و ترسو که توسط والدین فقیرش فرستاده شده است تا با اقوام ثروتمندشان برترام‌ها، در پارک منسفیلد زندگی کند. داستان در مورد طرد شدن فانی توسط اقوام دور و رابطه خوبش با یکی از پسرهای اقوام به نام ادموند است، رابطه‌ای که با ورود افراد دیگر دستخوش تغییر می‌شود و این فانی است که باید شجاعت و قدرت خود را برای رسیدن به آن چه می‌‌خواهد تقویت کند.

نورثنگر ابی Northanger Abbey

این کتاب هرچند از اولین‌ رمان‌های نوشته شده توسط جین آستین بود، اما پس از مرگ او و به لطف برادرانش چاپ شد. رمان نورثنگر ابی به نوعی هجو یا پارودی و طنزی از سبک گوتیک است. فضای رمان با سایر آثار جین آستین به کلی متفاوت است و رمان کوتاهی هم محسوب می‌شود، اما زیرکی و جذابیت روایت‌های آستین در این اثر هم قابل مشاهده است. در نورثنگر ابی داستان کاترین مورلند را می‌خوانیم که پس از مسافرتی تفریحی به شهر باث، با دو خانواده آشنا می‌شود که آغاز ماجراهای او می‌شوند.

بیشتر بخوانید: سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ۱۴۰۲

لیدی سوزان

آخرین کتاب از آثار جین آستین در این لیست، کتاب لیدی سوزان است که داستانی کوتاه به سبک رمان است. در واقع این از اولین آثار جین آستین است که هرگز در زمان حیاتش چاپ نشد و شاید خود اصلا خود آستین نمی‌خواسته آن را چاپ کند. چیزی که لیدی سوزان را بیش از همه متمایز می‌کند، خود لیدی سوزان ورنون است: برخلاف بسیاری از قهرمان‌های جسور و درخشان آستین، لیدی سوزان از بسیاری جهات فردی شرور محسوب می‌شود. بیوه زنی که به دنبال اغوای مردان و حتی مردان متاهل است. لیدی سوزان یک کمدی ملودراماتیک از آداب قرن نوزدهمی است که با شوخ طبعی و نثر درخشان آستین در هم آمیخته شده است.

جمع بندی

مهم‌ترین دلیل موفقیت آثار جین آستین به دلیل توانایی او در پرداختن شخصیت‌هایی معمولی است، قهرمانانی که هر یک بازتابی از جامعه زمان خود بودند و می‌توانند ما را با آداب و رسوم آن زمان آشنا کنند، در عین حال همگی می‌توانیم شخصیتی را پیدا کنیم که با آن همذات‌ پنداری کنیم. چه به دنبال عاشقانه باشید، بخواهید طنز بخوانید یا داستانی پرکشش دوست داشته باشید، می‌توانید یکی از آثار جین آستین را از صفحه خرید رمان انتخاب کنید و از خواندنش لذت ببرید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب