29 بهمن 1402
174 بازدید

زندگینامه و مهمترین آثار ویلیام فاکنر

    در این مطلب می‌خوانید:

ویلیام فاکنر، نمادی برجسته در ادبیات مدرن آمریکا، با تأثیرگذاری خود بر روی نسل‌های متعدد نویسندگان، یکی از بی‌بدیل‌ترین چهره‌های ادبی قرن بیستم به شمار می‌رود. او که با سبک نوشتاری پیچیده و درگیرکننده‌اش شناخته می‌شود، به موضوعات عمیق انسانی چون هویت، نژاد و اخلاق پرداخته است.

زندگینامه ویلیام فاکنر

ویلیام فاکنر در تاریخ ۲۵ سپتامبر ۱۸۹۷، در نیو آلبانی، می‌سی‌سی‌پی، به دنیا آمد. پدرش، موری کاتبرت فاکنر، کارگر راه‌آهن و مادرش، ماد باتلر، خانه‌دار بود. ویلیام در آکسفورد، می‌سی‌سی‌پی بزرگ شد و در سال ۱۹۱۵ مدرسه را ترک کرد تا به‌عنوان یک حسابدار کار کند. به دنبال ماجراجویی، در سال ۱۹۱۸ به نیروی هوایی سلطنتی کانادا پیوست. فاکنر در سال ۱۹۱۹ وارد دانشگاه می‌سی‌سی‌پی شد اما در سال ۱۹۲۰ ترک تحصیل کرد. سپس تا سال ۱۹۲۴ شغل‌های مختلفی در نیویورک و می‌سی‌سی‌پی داشت.

سپس به‌عنوان شاعر شروع به کار کرد، اما بیشتر به خاطر رمان‌ها و داستان‌های کوتاهش شناخته شد. او در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ به اوج شهرت رسید و آثارش توجه بین‌المللی را به خود جلب کرد. او برای نوآوری‌های خود در استفاده از تکنیک‌های روایی مدرن مانند استفاده از مونولوگ درونی، جریان سیال ذهن، استفاده از چندین راوی و ساختارهای زمانی غیرخطی تأثیر عمیقی بر ادبیات مدرن گذاشت. علاوه بر نویسندگی، او به‌عنوان فیلم‌نامه‌نویس در هالیوود نیز فعالیت داشت و در طول زندگی‌اش با مسائلی مانند الکلیسم و مشکلات خانوادگی دست‌وپنجه نرم کرد.

فاکنر در طول حیات خود جوایز متعددی از جمله دو جایزه پولیتزر و نوبل را دریافت کرد. پس از دریافت جایزه نوبل در ادبیات در سال ۱۹۴۹، یکی دیگر از افتخارات بزرگ فاکنر این بود که گابریل گارسیا مارکز در سخنرانی پذیرش جایزه نوبل خود، سی‌و‌سه سال بعد، از او نام برد. فاکنر که هم‌دوره‌هایی چون همینگوی و فیتزجرالد داشت، با آثاری که بر مسائل حساسی مانند نژاد، طبقه و جنسیت تمرکز داشتند و اغلب در شهرستان خیالی یوکناپاتافا روایت می‌شدند، هویتی منحصربه‌فرد برای خود خلق کرد. او سرانجام در ۶ ژوئیه ۱۹۶۲ در سن ۶۴ سالگی، بر اثر سکته قلبی در بیهالیا، می‌سی‌سی‌پی درگذشت.

مهم‌ترین آثار ویلیام فاکنر

ویلیام فاکنر به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین نویسندگان قرن بیستم، مجموعه‌ای از آثار مهم و تأثیرگذار به‌جای گذاشته است. در ادامه به معرفی و بررسی برخی از مهم‌ترین آثار او می‌پردازیم:

مزد سرباز

«مزد سرباز» (Soldiers' Pay)، نخستین رمان ویلیام فاکنر، در سال 1926 منتشر شد و گامی مهم در آغاز دوران نویسندگی او به شمار می‌رود. اولین تجربه رمان‌نویسی فاکنر ممکن است به‌اندازه کار همینگوی (که در همان سال کتاب خورشید همچنان می‌دمد را منتشر کرد) موفقیت‌آمیز تلقی نشود، اما بااین‌حال، اثری جاه‌طلبانه بود که با تکنیک‌های ساختاری مدرنیستی خود پایه‌هایی برای رمان‌های بعدی او بنا نهاد.

این اثر که تحت تأثیر تجربیات جنگ جهانی اول شکل گرفته، داستان بازگشت ستوان دونالد ماهون، خلبان جنگنده‌ای زخمی، به خانه‌اش در جورجیا را روایت می‌کند. جایی که او تلاش می‌کند تا زندگی‌اش را دوباره سازماندهی کند، درحالی‌که سلامتی‌اش رو به وخامت است و متوجه می‌شود که عزیزانش به‌تدریج امید خود را در مورد او از دست می‌دهند.

در صورتی که به رمان درباره جنگ علاقه مندید، پیشنهاد می‌شود مطلب 15 رمان درباره جنگ را مطالعه کنید.

خشم و هیاهو

کتاب خشم و هیاهو (The Sound and the Fury) چهارمین رمان و اولین شاهکار واقعی ویلیام فاکنر، یکی از برجسته‌ترین آثار ادبی قرن بیستم است که در سال 1929 منتشر شد و به‌عنوان محبوب‌ترین و معروف‌ترین اثر او شناخته می‌شود. این حسابگری تسخیرکننده و ویران‌کننده، آغازگر سرگذشت خانواده‌ی اشرافی کامپسون است که در آن شاهد افول این خاندان هستیم. این رمان که با سبک جریان سیال ذهن و زمان‌های گسسته نوشته شده، داستان افول خانواده‌ی اشرافی کامپسون در جنوب آمریکا را روایت می‌کند.

این کتاب به چهار بخش تقسیم شده و از چهار دیدگاه مختلف روایت می‌شود. این کتاب به دلیل سختی و پیچیدگی‌اش برای مطالعه شهرت دارد. روایت گاهی گیج‌کننده‌ی آن، صبر و پشتکار خواننده را می‌طلبد و موضوعات دردناکی مانند نزدیکی خویشاوندی و خودکشی در آن مورد بررسی قرار می‌گیرند. داستانی واقعی درباره تحمل و رنج انسانی که قطعاً برای مدت‌های طولانی در ذهن خوانندگان باقی خواهد ماند.

یک گل سرخ برای امیلی

درحالی‌که فاکنر همیشه برای شاهکارهای رمان‌نویسی‌اش به یاد مانده است، او همچنین در نوشتن داستان‌های کوتاه استاد بود و کتاب یک گل سرخ برای امیلی (A Rose for Emily) مصداق روشنی از این مهارت است. از زمانی که این داستان برای اولین بار در سال 1930 در روزنامه‌ای چاپ شد، به‌تدریج به یکی از پرچم‌دارترین داستان‌های کوتاه آمریکایی در تاریخ تبدیل شده است.

از طریق یک سری فلش‌بک‌، سیر تراژیک زندگی امیلی گریرسون که اکنون مرده است و مقاومت او در برابر تغییرات اجتماعی و زمانه را درحالی‌که زندگی‌اش در عزلت و پوسیدگی در عمارتش سپری می‌شود، روایت می‌کند. داستان در خطوط پایانی خود که حتی دقیق‌ترین خوانندگان را نیز شگفت‌زده می‌کند، به اوج خود می‌رسد!

گور به‏ گور

 کتاب گور به گور (As I Lay Dying) رمانی اثر ویلیام فاکنر، در سال 1930 منتشر شد و از شاهکارهای ادبیات مدرن محسوب می‌شود. این کتاب که خود فاکنر آن را شاهکار می‌داند، از ۵۹ فصل تشکیل شده که نوشتن هر کدام از آن‌ها به گفته فاکنر چهار طول کشیده و نگارش کل کتاب در شش هفته طول کشیده است. در این رمان، اختصار در بیان به سطح جدیدی برده می‌شود.

به‌ویژه در فصل نوزدهم که با چند کلمه «مادرم یک ماهی است» که توسط پسری که مادر او فوت شده است بیان می‌شود تنها یک نمونه از نحوه برخورد (عدم برخورد) خانواده باندرن با از دست دادن عزیزی است. سفر پرمانع خانواده برای بازگرداندن جسد ادی به شهر زادگاهش جفرسون برای خاکسپاری، قوی‌ترین نمایش تکنیک جریان سیال ذهن توسط نویسنده است و در رتبه سی و پنجم در میان بهترین رمان‌های انگلیسی‌زبان قرن بیستم کتابخانه مدرن قرار دارد.

بیشتر بخوانید: 6 رمان انگلیسی که هرکسی باید بخواند

حریم

کتاب حریم (Sanctuary)، نوشته ویلیام فاکنر و منتشر شده در سال 1931، یکی از آثار متفاوت و جسورانه‌ی او است که به خاطر موضوعات تاریک و شوک‌آورش مشهور شد. داستان جنجالی این رمان درباره یک دانش‌آموز نوجوان و ساده به نام تمپل دریک است که در دام چند قاچاقچی بی‌اخلاق جنوبی می‌افتد، افرادی که از او سوءاستفاده کرده و او به آن‌ها وابسته می‌شود.

اگرچه اعتقاد بر این است که این رمان برای نیاز مالی و کسب درآمد سریع ظرف چند هفته توسط فاکنر نوشته شده است، بااین‌حال، عمیقاً به بررسی گناه و انحرافات جنسی انسان می‌پردازد. نثر این کتاب نسبت به بسیاری از رمان‌های پیچیده‌تر فاکنر روان‌تر و برای خوانندگانی که با سبک خاص نویسندگی او آشنایی کمتری دارند، قابل‌فهم‌تر است.

روشنایی در اوت

کتاب روشنایی در اوت (Light in August)، نوشته ویلیام فاکنر و منتشر شده در سال 1932، یکی از آثار مهم او و شاهکاری در ادبیات مدرن آمریکا است. داستان کتاب در جفرسون، در شهرستان خیالی یوکناپاتافا، می‌سی‌سی‌پی، جایی که پس‌زمینه بسیاری از رمان‌های جنوبی آمریکایی فاکنر است، روی می‌دهد و فاکنر موضوعات نژاد و هویت را در مرکز داستان خود قرار داده است.

 شخصیت اصلی داستان، جو کریسمس، قربانی تعصبات نژادی و مذهبی است؛ یتیمی با تبار مختلط که توسط کشاورزی ستمگر، دارای باورهای مذهبی سخت‌گیرانه پوریتنی بزرگ شده است. ما شاهد سرگردانی‌های ناامیدکننده جو در جستجوی هویت شخصی خود هستیم که همزمان با داستان‌های دیگر اعضای حاشیه‌نشین جامعه پیش می‌رود که نمایش آن‌ها با تقابل نور و تاریکی، هم به معنای واقعی و هم استعاری، همان‌طور که عنوان اثر نیز نشان می‌دهد، مشخص می‌شود.

ابشالوم، ابشالوم!

کتاب ابشالوم، ابشالوم (Absalom, Absalom!)، یکی از شاهکارهای ویلیام فاکنر، در سال 1936 منتشر شد و به‌عنوان یکی از پیچیده‌ترین و چالش‌برانگیزترین آثار او شناخته می‌شود. در این رمان یکی از بلندترین جملات تاریخ ادبیات با بیش از ۱۳۰۰ کلمه در فصل ششم دیده می‌شود؛ اما این ویژگی خاص تنها بخش کوچکی از موفقیت‌های این اثر است.

در این کتاب، معمای پشت پرده قتل چارلز بون توسط دوست و هم‌کلاسی‌اش هنری ساتپن، در کنار تحقیق فاکنر در مورد ماهیت حقیقت و تفسیر گذشته از دیدگاه حال با استفاده از دیدگاه‌های متفاوت و متضاد پیگیری می‌شود. در کنار این داستان، روایت صعود و سقوط توماس ساتپن، پدر هنری و امپراتوری نمادین او که در مزرعه برده‌داری‌اش در می‌سی‌سی‌پی شکل گرفته، نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

هملت

هملت (The Hamlet)، نوشته ویلیام فاکنر و منتشر شده در سال 1940، اولین کتاب در سه‌گانه‌ی حماسی او درباره خانواده اسنوپس است. داستان در دهکده‌ی فرنچمنز بند در می‌سی‌سی‌پی، پس از جنگ داخلی آمریکا، می‌گذرد و به بررسی چگونگی تسخیر این جامعه توسط خانواده‌ی اسنوپس می‌پردازد. این خانواده با روش‌های خود، تأثیری عمیق و پرتنش بر جامعه محلی می‌گذارند.

اگر به رمان علاقه دارید، به دسته بندی خرید رمان سر بزنید.

«هملت» که بعداً توسط «شهر» (The Town) و «عمارت» (The Mansion) دنبال می‌شود، به‌عنوان محبوب‌ترین کتاب از این سه‌گانه شناخته می‌شود. داستان به شیوه‌ای اپیزودیک، صعود و نهایتاً سقوط یک خانواده عجیب‌وغریب را روایت می‌کند. شخصیت به‌یادماندنی این داستان، ایک اسنوپس است که به یک گاو عشق می‌ورزد - گاوی که آن را از صاحبش ربوده و از آن مراقبت می‌کند.

حرامیان

کتاب حرامیان (The Reivers)، آخرین رمان فاکنر که در سال 1962 منتشر شد، تجربه‌ای متفاوت از بیشتر آثار پیشین او است. این داستان که روایتی کمیک و ماجراجویانه دارد، در اوایل قرن بیستم در جنوب آمریکا می‌گذرد. در این داستان روایت رشد و بلوغ دیده می‌شود و فاکنر داستان پسری یازده ساله را دنبال می‌کند که به همراه دو دوست بزرگ‌تر خود، یک ماشین را در می‌سی‌سی‌پی می‌دزدند و به سفر جاده‌ای پرماجرا می‌روند که آن‌ها را به سمت شمال، به ممفیس می‌برد.

«حرامیان»، فاکنر با استفاده از زبانی شیرین و گاه طنزآمیز، داستانی جذاب و سرگرم‌کننده را بازگو می‌کند که به‌نوعی تجلیلی از دوران کودکی و بی‌گناهی است. درعین‌حال، نگاهی انتقادی به جامعه‌ی جنوبی و سنت‌های آن به‌خصوص در برخورد با مسائل نژادی و طبقاتی دارد. اقتباس سینمایی این رمان در سال 1969 با بازی استیو مک‌کوئین ساخته شد و نامزد دریافت دو جایزه اسکار نیز شد.

سخن آخر

در این مطلب شما را با زندگی و آثار فاکنر به‌طور اجمالی آشنا کردیم. ویلیام فاکنر از برجسته‌ترین نویسندگان قرن بیستم، با آثاری که ژرفای انسانی و پیچیدگی‌های اجتماعی را به تصویر می‌کشیدند، جایگاه ویژه‌ای در ادبیات دارد. امیدواریم توانسته باشیم انگیزه‌ای برای خواندن و کشف بیشتر آثار این نویسنده بزرگ و درک عمیق‌تری از جهان ادبی او را در شما ایجاد کنیم.

برای خرید کتاب‌های روز دنیا، به سایت خرید آنلاین کتاب بوکلند، مراجعه کنید.

سؤالات متداول

ویلیام فاکنر چگونه به شهرت رسید؟

فاکنر در ابتدا به‌عنوان شاعر شروع به کار کرد، اما شهرت وی به‌عنوان نویسنده با انتشار رمان "خشم و هیاهو" در سال 1929 به اوج خود رسید. این اثر و آثار بعدی او به خاطر سبک نوشتاری نوآورانه و موضوعات پیچیده‌شان تحسین شدند.

کدام‌یک از آثار ویلیام فاکنر برجسته‌تر هستند؟

برخی از آثار برجسته فاکنر عبارت‌اند از "خشم و هیاهو" (The Sound and the Fury)، "گوربه‌گور" (As I Lay Dying)، "روشنایی در اوت" (Light in August) و "حرامیان" (The Reivers) که آخرین رمان او بود.

برای شروع کدام کتاب فاکنر را مطالعه کنیم؟

برای آغاز مطالعه آثار ویلیام فاکنر، "حریم" (Sanctuary) انتخاب مناسبی است. نثر این کتاب نسبت به بسیاری از رمان‌های پیچیده‌تر فاکنر روان‌تر و قابل‌فهم‌تر است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب