جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا/ موانع و دستاوردها

قیمت:
49,900 تومان
مشخصات کتاب تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا/ موانع و دستاوردها
کشور مبدا
تعداد صفحات
110 صفحه
شابک
9786008942641
سال خلق اثر
2013
سال انتشار
1401
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
1
این کتاب در یک نگاه

زمانی‌که صحبت از جنبش‌های آزادی‌خواهانه‌ی حقوقِ زنان به میان می‌آید، برخی ریشه‌ی تفکراتی که امروزه منجر به چنین جنبش‌هایی شده است را، میراثِ زنان نامداری چون ساپفو، شاعره دوران یونان باستان، یا هیلدِگارد، قدیسه‌ی بینگِن، نویسنده، ریاضی‌دان و فیلسوف آلمانی در قرن یازدهم میلادی، نسبت می‌دهند. این تواریخ نشان می‌دهند مبارزات و جنبش‌هایِ حقوق زنان، عمری بس دراز دارند که حاکی از سال‌ها مبارزه و ایستادگی برای باز پس گرفتنِ هویت و ارزش‌های قدرنادیده‌ی زنان است؛ مبارزاتی که تا به امروز ادامه دارند. جنیفر جولین اندرسون در کتاب «تاریخچه‌ی جنبش حقوق زنان در آمریکا، موانع و دستاوردها»، گوشه‌ای از این راه طولانی را که زنان تا به امروز پیموده‌اند، روایت می‌کند.




بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا/ موانع و دستاوردها

اندرسون در کتاب «تاریخچه‌ی جنبش حقوق زنان در آمریکا، موانع و دستاوردها»، یکی از مهم‌ترین اتفاقات مدنی در ایالات متحده یعنی تاریخچه‌ی مبارزاتِ مدافعان حقوق زنان در این کشور را بازگو می‌کند؛ این مبارزات در تاریخچه‌ی فعالیت‌های مدنیِ مدافعان حقوق زنان، نه تنها در کشور آمریکا، بلکه در سرتاسر جهان، نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

کتاب با بیانی ساده و صریح و درج تصاویر و اسناد تاریخی، شروع مناسبی برای مطالعه در حوزه‌ی آشنایی با تاریخ جنبش‌های مدنی حقوقِ زنان است. «تاریخچه‌ی جنبش حقوق زنان در آمریکا، موانع و دستاوردها» به تمامی دوران‌های جنبش‌‌های حقوق زنان، از سال‌های آغازین تا به امروز، در آمریکا، به شکلی مختصر اما تا حد امکان جامع می‌پردازد؛ و به وقایع مهمی همچون کنوانسیون «سِنِکا فالز» که به‌عنوان اولین جلسه‌ی برگزار شده در راستای دفاع از حقوق اجتماعی، مدنی و مذهبی زنان شناخته می‌شود، به‌خوبی در این کتاب اشاره می‌کند.

جنیفر اندرسون در کتاب خود از دورانی صحبت می‌کند که هر رفتاری از زنان که نشانه‌ای از خرق عادت و یا خلاف کلیشه‌های آن دوران را در خود داشت "غیرزنانه" قلمداد می‌شده؛ و تلاش زنان و مردانی را روایت می‌کند که امروز انعکاس تلاش‌ِ آنان را در پررنگ شدن نقش زنان در عرصه‌های سیاسی و مدنی شاهد هستیم. اما ضمن روایت و پاسداشت تلاش‌هایی که در گذشته صورت گرفته، یادآور می‌شود که این پایان راه نیست، با گوشه‌نشینی و انفعال اتفاقی نمی‌افتد؛ منجی ما خودمان هستیم و همچنان باید برای رسیدن به آگاهی و آزادی‌های مدنی و اجتماعی خود تلاش کنیم.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره‌ کتاب تاریخچه‌ی جنبش حقوق زنان در آمریکا چیست؟

«تاریخچه‌ی جنبش حقوق زنان در آمریکا، موانع و دستاوردها»، دوره‌ی بسیار مهمی از تاریخ را با لحنی ساده اما در عین‌حال مهیج به گونه‌ای مختصر روایت می‌کند؛ همین ویژگیِ کتاب یکی از دلایل محبوبیت آن در میان خوانندگان خود شد. کتاب نه‌تنها میان خوانندگان انگلیسی‌زبان بلکه در میان هموطنان فارسی‌زبان ما نیز، مورد توجه قرار گرفت.

کاربران وبسایت goodreads به این اثر، امتیاز ۴ از ۵ را دادند. یکی از کاربران این وبسایت با نام "حمید" در تحلیل خود در‌باره‌ی این اثر نوشته: «در همین مختصر تاریخ است که راهِ دشوارِ رسیدن به آزادی و حقِ انسانی را برای زنان می‌خوانیم. راهی که بیش از هفتاد سال از نخستین روز جنبش زمان می‌برد؛ پس این کتاب یادآوری می‌کند، رسیدن به هر حقی، راهی طولانی و خطرناک است. اما سرانجام آنکه نخواهد تغییر کند، تغییرش خواهند داد.»

سایر خوانندگانِ این وبسایت نیز، کتاب را اثری «عالی»، «جالب» و «آموزنده» توصیف کرده‌اند.

این کتاب همچنین، به دلیل نثر ساده اما در عین‌حال آموزنده‌ی خود که درک وقایع تاریخی را سهل‌تر می‌کند، بسیار مورد توجه مخاطبان فارسی‌زبان خود قرار گرفت.

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه‌ی خواندن باشند

ارجاعات تصویری و ثبت بریده‌هایی از یادداشت‌ها و نامه‌ها، خاطرات و زندگی‌نامه‌های افراد تأثیرگذار در جنبش‌های حقوق زنان آمریکا، یکی از ویژگی‌های مثبت کتاب «تاریخچه‌ی جنبش حقوق زنان در آمریکا، موانع و دستاوردها» است. بسیاری ازین ارجاعات متنی، شاید امروز برای ما، اغراق‌آمیز و کمی به دور از واقعیت به نظر بیایند، اما تمامی این یادداشت‌ها سندی تاریخی از دوران تلخی هستند که امروز به لطف افرادی که تن به آن شرایط ندادند، به پایان رسیدند.

آگاهی و بینش بعضی از زنان و شجاعت‌شان در بیان عقاید خود، در آن دوران ستایش‌برانگیز است.

به قسمتی از نامه‌ی «ابیگیل آدامز» در سال ۱۷۷۶، که خطاب به همسرش، یکی از اعضای کنگره‌ی قاره‌ای ایجاد قوانین برای اداره‌ی جامعه‌ی جدید نوشته شده، نگاهی بیندازیم: «زنان را به یادآر؛ در بندهای قوانین جدید به نظرم ضروری است که زنان را به یاد داشته باشی، و نسبت به آن‌ها در مقایسه با اجدادت بخشنده‌تر و مهربان‌تر باش. قدرت نامحدودی در اختیار شوهرانشان قرار مده. به خاطر بسپار که همه‌ی مردان اگر بتوانند یک مستبد می‌شوند. اگر مراقبت و توجه کافی به زنان نشود، ما مجبور به شورش می‌شویم و خودمان را محدود به قوانینی که در آن نه صدایی و نه نماینده‌ای داشته باشیم، نمی‌کنیم.»

درباره‌ی نویسنده کتاب تاریخچه‌ی جنبش حقوق زنان در آمریکا

جنیفر جولین اندرسون، نویسنده و ویراستار آمریکاییِ متولد سال ۱۹۷۱ است. اندرسون نوشتن را از دوران نوجوانی، با انتشار داستانی کوتاه در مجله‌ی Seventeen آغاز کرد. او که تحصیل‌کرده‌ی ادبیات لاتین و شیفته‌ی آثار نویسندگان این جغرافیا، همچون خورخه لوئیس بورخس، گابریل گارسیا مارکز و کارلوس فوئنتس است و به عنوان ویراستار و آموزگار نیز آموزش دیده، در کنار تألیف زندگی‌نامه‌‌های مختلفی که در این سال‌ها منتشر کرده، به ویرایش داستان‌های اسپانیایی و انگلیسی و تألیف کتاب‌های آموزشی نیز مشغول بوده؛ اندرسون بیش از ۲۰ عنوان کتاب آموزشی در زمینه‌ی نویسندگی تا به امروز تألیف کرده است.

او علاوه‌بر اینکه زندگی‌نامه‌های متعددی در مورد افراد مشهوری همچون آلبرت اینشتین، وِلما رودالف و لنگستون هیوز، در این سال‌ها منتشر کرده است، همچنین آثاری را در مورد رویدادهای تاریخی تأثیرگذاری ازجمله جنبش‌های مدافعان حقوق مدنی در آمریکا، روانه‌ی کتاب‌فروشی‌ها کرد. مشخصه‌ی تمامی آثار او سادگی و روانی نثر آنهاست، به طوری‌که منابع خوبی برای مطالعات نوجوانان نیز قلمداد می‌شوند.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا/ موانع و دستاوردها»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.