جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

ناشناس

قیمت:
210,000 تومان
مشخصات کتاب ناشناس
کشور مبدا
تعداد صفحات
552 صفحه
شابک
9789643639242
سال خلق اثر
1859
سال انتشار
1401
قطع
پالتویی
جلد
سخت
نوبت چاپ
3
این کتاب در یک نگاه

بعید است کسی به ادبیات علاقه‌ای ولو اندک داشته باشد و نام فیودور میخایلوویچ داستایوفسکی یا داستایِوسکی را نشنیده باشد. از این نویسنده که پیامبر روس هم لقب دارد کتاب‌های بسیاری در سرتاسر جهان به چاپ رسیده و هم‌چنان در صدر مهم‌ترین نویسندگان جهان قرار دارد. «ناشناس» رمانی دیگر از داستایوفسکی درون‌مایه‌ای طنزآمیز دارد، گفته‌ها و روایت‌ها نشان می‌دهد «ناشناس» در 1859 به چاپ رسید با این حال تردید‌های زیادی از جانب خود نویسنده و ناشر کار در همان زمان وجود داشت و داستایوفسکی هم دستمزد ناچیزی برای انتشار آن دریافت کرد.


بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب ناشناس

این رمان که بعدها مورد توجه قرار گرفت چون دیگر آثار داستایوفسکی فضایی تمثیلی دارد که با زبانی طنزآمیز موقعیتی را از وضعیت زندگی دانشجویی جوان در کنار عموی مهربانش روایت می‌کند که به ناگاه موقعیتش تغییر کرده و با مواجهه با شخصیتی روشنفکرنما که عمویش را تحت تاثیر قرار داده، به استبداد پیش آمده در شرایط خانه‌ی عمویش اعتراض می‌کند... .

درباره ترجمه کتاب ناشناس

  • ناشناس نوشته داستایفسکی که بیشتر با عنوان «دهکده ستیپانچیکاوا و اهالی آن» شناخته می‌شود، به بیش از ۲۵ زبان زنده دنیا ترجمه شده است.
  • ناشناس در ایران نیز توسط مترجمان مختلف با نام‌های گوناگون زبان فارسی برگردانده شده است. شناخته‌شده‌ترین آنها نسخه چاپ شده با نام «دوست خانواده» به ترجمه  مهرداد مهرین در نشر جامی در سال ۱۳۸۵ و با عنوان «ناشناس» با ترجمه حمیدرضا آتش بر آب در نشر هرمس در سال 139۴ است.

امتیاز کتاب ناشناس در گودریدز

  • تعداد نظرات: 311
  • تعداد امتیازدهی: 3859
  • میانگین امتیاز (از 5): 3.85

نقل قول های کوتاه و جذاب از کتاب ناشناس

  • «زیبایی، جهان را نجات خواهد داد.»
  • ننگ بر کسی باد که از من موجودی ساخت بیزار از نوع بشر
  • در نازل‌ترین موجودات هم ممکن است احساسات متعالی بشری هنوز باقی مانده باشد. عمق روح بشری هنوز ناشناخته است و نباید انسان‌های نازل را سرزنش کرد و برعکس باید درکشان کرد و دستشان را گرفت تا بلند شوند.
  • وای، کجاست، معصومیت من کجاست؟ روزهای طلایی من کو؟ ای روزگار کودکی من، تو کجایی، آن‌وقتی که من معصوم و بی‌گناه دنبال پروانه‌های بهاری توی دشت می‌دویدم؟ کجاست آن روزها، آه که حالا کجاست؟ برگردید، معصومیتم را به من برگردانید!...کجاست، کجاست آن روزها، آن روزهایی که من هنوز عشق را باور داشتم و آدم‌ها را دوست می‌داشتم؟
  • روح فرومایه به‌محض اینکه از زیر یوغ ستم رها شود، خود ستم می‌کند.
  • اگر احمق باشی راحت‌تر زندگی می‌کنی اگر ابن را همان جوانی می‌دانستم اصلاً اسمم را در فهرست احمق‌ها ثبت می‌کردم شاید حالا عاقل شده بودم.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا، درباره‌ی کتاب ناشناس چیست؟

نیما نظرش را راجع به کتاب این‌گونه بیان می‌کند:

این کتاب را می‌توان آخرین اثر او دانست که تحت تأثیر آثار گوگول نوشته است. او این کتاب را تحت‌فشار سانسور حکومت وقت و با زبانی استعاری نوشته و به‌ظاهر زبانی ساده اما پر از کدهای پیچیده است تا بهانه‌ای به دست حکومت برای تمدید دوران محکومیت نویسنده ندهد. موضوع کتاب ماجرای پدید آمدن شارلاتان‌ها و خودکامگان، در زمان حکومت وقت روسیه است. این کتاب مضمونی طنزگونه دارد. این کتاب داستان آدم‌هایی است که به‌وفور در اطرافمان می‌بینیم آدم‌هایی که خود را تسلیم حرف دیگران می‌کنند و کسانی را شاید فضلیتی نداشته باشند بی‌جهت بزرگ می‌کنند و خود را تسلیم خواسته‌های آنها می‌کنند.

نظر محمد درباره کتاب ناشناس این است:

شخصیت‌پردازی در اوج! داستایفسکی طوری می‌نویسد که قلمش از یاد می‌رود. آدم فراموش می‌کند که این یک قصه است، نه یک چیز واقعی. انگار همه چیز در لحظه دارد اتفاق می‌افتد و جلوی چشمانمان است. تم تقریباً ثابت داستایفسکی یعنی «جمع ناجور» که بعداً خودش را در رمان‌هایی مانند ابله و کارامازوف نشان می‌دهد، در اینجا بسیار پخته و استادانه پرداخت شده است. در جایی از رمان، یعنی بخش «به صرف چای»، بالغ بر ده شخصیت کنار هم قرار گرفته‌اند و چند نفر از شخصیت‌های داستان نیز غایب‌اند و پیوسته از آن‌ها سخن می‌رود. داستایفسکی، با مهارتی مثال‌زدنی، کاری می‌کند که تمامشان را با وضوحی باورنکردنی، ببینیم و لمس کنیم.

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

نوشتن این کتاب سرآغاز خلق شخصیت‌های بسیار مهم آثار داستایوفسکی در رمان‌های بعدی‌اش است. نگاهی انتقادی و طنزآمیز به خلق و خوی شخصیت‌های که می‌آفریند ویژگی دلنشین رمان‌ها و داستان‌های اوست:

«وقتی که عموی من سرهنگ یگورایلیچ روستانفر، ارتش را ترک کرد و به‌‌روستای استپان‌چیکوو از املاکی که به میراث برده بود، نقل مکان کرد، برای همیشه طوری در آن جا اقامت گزید که گویی در طول عمر خویش یک ارباب واقعی ساکن روستا بوده و هرگز املاک خویش را پیش از آن ترک نکرده است. طبیعت‌‌هایی وجود دارند که از همه کاملاً خرسندند و به همه چیز عادت می‌‌کنند. سرهنگ بازنشسته ما نیز چنین بود. به دشوار می‌توان مردی را تصور کرد که به اندازه او آرام و آماده پذیرش هر چیز و هرگونه مسئولیتی باشد.»

توصیفات بسیار جزئی‌نگرانه و تاثیرگرفته از روانشناسی، پرداختن به مسائل طبقاتی و جایگاه اجتماعی شخصیت‌های خلق شده در این اثر داستایوفسکی نیز به خوبی نمایان است:

«اگر از روی هوس از او به‌ طور جدی درخواست می‌شد که برای مثال کسی را برای چند فرسخ روی دوش خود حمل کند ممکن نبود که او این خواهش را رد کند. او به حدی خوش‌طینت بود که به مجرد اینکه کسی چیزی از او درخواست می‌‌کرد ولو آن که این شئی آخرین پیراهنی می‌بود که در اختیار داشت آن را به وی می‌‌داد. او هیکل یک قهرمان را داشت: بلندبالا بود با گونه‌‌های گلگون، دندان‌های سفیدی چون عاج داشت و سبیلی دراز و قهوه‌‌ای رنگ با صدایی پرطنین. او با صدای بلند می‌‌خندید، تند صحبت می‌کرد و صحبتش توأم با حرکات تشنج‌‌آمیز بود.»

درباره نویسنده کتاب ناشناس

داستایوفسکی نویسنده‌ای‌ست که شخصیت‌هایش را بر اساس روانکاوی خلق کرده است و سورئالیست‌ها مانیفست سورئالیسم را بر اساس آثار او نوشته‌اند. بسیاری از منتقدین او را بی بدیل دانسته و به تحلیل و بررسی آثارش در دانشگاه‌های متعدد دنیا پرداخته‌اند. زندگی شخصی این نویسنده‌ی تاثیرگذار، فراز و فرودهای بسیاری داشته. رمان‌های مهم او که در ایران نیز بسیار شناخته شده‌اند را می‌توان با ترجمه‌هایی متعدد پیدا کرد. آثاری چون «قمارباز»، «برادران کارامازوف»، «یادداشتهای زیرزمینی»، «ابله» و... . داستایوفسکی در شصت‌سالگی پس از تحمل بیماری ریوی، در سال 1881 جان می‌سپارد.

نکات جالب درباره کتاب ناشناس

در اینجا برخی از نکات جالب در مورد این کتاب آورده شده است:

  • کتاب بعد از دوران محکومیت زندان و تبعید داستایفسکی نوشته می‌شود و طرح اولیه آن چهار سال قبل از نگارش در ذهن داستایفسکی بوده است اما به دلیل شرایط موفق به نگارش نمی‌شود.
  • داستایوفسکی ناشناس را در تبعید نوشت و پس از بازگشت او به سن‌پترزبورگ منتشر شد.
  • داستایوفسکی پس از ۱۰ سال دوری از صحنه ادبیات روسیه درحالی‌که جامعه ادبی منتظر اثری تلخ و پر از سیاهی از او بودند با اثری در قالب کمیک موجب شگفتی همه می‌شود.
  • داستایفسکی در شخصیت‌پردازی فاما فامیچ، کاراکتر نیکولای گوگول در آخرین سال‌های زندگی‌اش را مبنا قرار داد و تا حدودی هم آن را به سخره گرفت؛ ناشناس آخرین اثر او است که ردپای گوگول در آن دیده می‌شود.
  • کتاب قرار بود در اصل نمایشنامه باشد.
  • کل اتفاقات کتاب در ۴۸ ساعت رخ می‌دهد.
  • روستای استپانچیکو  به عقیده بسیاری نمادی از روسیه است و  هر شخصیت کتاب نماد تیپی خاص از جامعه.

اگر به شناخت بهتر انسان‌ها در قالب طنز نقد گونه و آثار کلاسیک روسی علاقه دارید، کتاب ناشناس یک گزینه عالی برای خواندن است.

اقتباس‌ها از کتاب ناشناس

  • تاکنون تئاترهای زیادی از اثر با وجود طولانی بودن آن بر روی صحنه رفته است؛ که ایفای نقش فاما فامیچ توسط میخائیل (مایکل) چخوف در سال ۱۹۳۲ یکی از چشمگیرترین آنها است.
  • فیلم تلویزیونی روستای استپانچیکو و ساکنانش به کارگردانی ولادیمیر بوگومولوف، محصول سال ۱۹۷۳ روسیه اقتباسی دیگر از اثر است.

نقد رسانه ها، افراد مشهور، و منتقدین درباره کتاب ناشناس

نقدهای بسیار زیادی درباره کتاب ناشناس نوشته داستایوفسکی وجود دارد. در ادامه به برخی از آنها که درباره این کتاب توسط رسانه ها، نویسنده‌ها و افراد مشهور نوشته شده، اشاره می‌کنیم:

  •  [فئودور داستایفسکی] لذت پوچی‌های وحشیانه زندگی را به نحوی نشان می‌دهد که حتی با گوگول هم رقابت می‌کند. همچنین [ناشناس] بینش شگفت‌انگیزی از پیدایش شخصیت‌ها و موقعیت‌های بسیاری از رمان‌های بزرگ بعدی داستایوفسکی، از جمله ابله، شیاطین و برادران کارامازوف ارائه می‌دهد. Waterstones
  • این رمان در به تصویر کشیدن ویژگی‌های اجتماعی سطحی و تأثیرات آن بر زندگی درونی و بیرونی افراد عملکردی عالی دارد. ناشناس اثری خنده‌دار، شبه جاه‌طلبانه و شبه روشنفکرانه است که مانند جواهری در میان آثار کمدی داستایوفسکی می‌درخشد. Barnes & Noble
  • یک کاوش کمیک گیرا و جذاب درباره افراد سلطه‌جو Penguin Random House
  • [فئودور داستایفسکی] با سبک و لحن گوگول، و زبانی نیشدار در وصف اپیسکین شرور، قساوتی کاریکاتوری و شاهکاری کمدی را در این اثر به نمایش می‌گذارد. Bloomsbury
  • پنجمین اثر داستانی داستایوفسکی، نشان‌دهنده جنبه‌ای از نویسنده آن است که برای خوانندگان انگلیسی زبان به‌اندازه کافی شناخته شده نیست - طنز او. Abe books
  • گرچه این کتاب در سطح رمان‌های اصلی بعدی داستایوفسکی نیست، اما کتابی بسیار خوشخوان و لذت‌بخش است. [ناشناس] کتابی است که خوانندگانی که دوست دارند همه آثار داستایوفسکی را بخوانند، نباید مطالعه آن را از دست بدهند. Ignat Avsey

خرید کتاب ناشناس

اگر اولین باری است که از بوک لند خرید می‌کنید می‌توانید کتاب ناشناس را با 25 درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوه‌ خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

اگر به ادبیات داستانی علاقه‌مندید،‌ به صفحه خرید رمان هم سری بزنید. 

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «ناشناس»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
کتاب‌های پیشنهادی خریداران این کتاب، کتاب‌های زیر را هم خریده‌اند
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.