جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

آخرین جزیره

قیمت:
90,000 تومان
مشخصات کتاب آخرین جزیره
کشور مبدا
تعداد صفحات
200 صفحه
شابک
9786002535757
سال خلق اثر
2008
سال انتشار
1399
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
1
این کتاب در یک نگاه

کتاب «آخرین جزیره» به قلم نویسنده ترک، «زولفو لیوانلی» در سال 2009 موفق به دریافت جایزه «اورهان کمال» شد. کتاب آخرین جزیره با روایتی جذاب، داستان جزیره‌ای را به تصویر می‌کشد، که مردمانش با صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، به طبیعت احترام می‌گذارند و دوستش می‌دارند. نویسنده با این داستان به عمق سیاست و جامعه می‌رود و معنای صلح، طبیعت و فروپاشی آن را روایت می‌کند.


بیشتر بخوانید

دیگر ناشران کتاب «آخرین جزیره»

خلاصه کتاب آخرین جزیره

رمان آخرین جزیره روایت‌گر چهل خانواده است که به دعوت صاحب جزیره در آن ساکن شده‌اند. یکی از ساکنان جزیره می‌میرد و خانه‌اش به رئیس‌جمهور سابق فروخته می‌شود. با ورود رئیس جمهور به جزیره، آرامش و صلح از هم فرو می‌پاشد و زندگی سراسر آرامش آن‌ها از بین می‌رود.

درباره ترجمه کتاب آخرین جزیره

  • آخرین جزیره نوشته زولفو لیوانلی به بیش از پنج زبان زنده دنیا ترجمه شده است.
  • آخرین جزیره در ایران توسط ایلناز حقوقی در نشر نگاه، صابر حسینی در نشر مروارید، پری اشتری در نشر کتاب پارسه و علی اسلامی در نشر گویا به زبان فارسی ترجمه شده است.

امتیاز آخرین جزیره در گودریدز

  • تعداد نظرات: 407
  • تعداد امتیازدهی: 6,846
  • میانگین امتیاز (از 5): 4.26

نقل قول های کوتاه و جذاب از کتاب آخرین جزیره

  • در جهان، شر سازماندهی‌شده‌تر و برنامه‌ریزی‌شده‌تر است، درحالی‌که در خوبی سادگی ذاتی وجود دارد. به همین دلیل است که در همه جای جهان، شر بر سادگی غلبه می‌کند.
  • بشریت تلاش‌های زیادی را برای رسیدن به سطح تمدنی که امروزه به آن رسیده است انجام داده است. در این تلاش، خون‌ها ریخته شده و جان‌ها از دست رفته است، بنابراین امروزه هیچ انسانی نمی‌تواند پشت خود را به تمدن کند و به اعمالی بپردازد که باعث پسرفت بشریت شود.
  • چیزی که از زندگی آموخته‌ام این است که در همه جا بدی بسیار قوی است و سخت شکست می‌خورد. درحالی‌که نیکی همیشه ضعیف‌تر باقی می‌ماند.
  • شعر از سلاح قوی‌تر است!
  • آه، فراموش شدن، رها شدن... آه، تنهایی! چقدر این مفاهیم گران‌بها هستند. برای زندگی‌های آراممان چقدر ضروری‌اند.
  • هر تجربه بدی که انسان‌ها از سر می‌گذرانند، چاکراهای آنها را می‌بندد که به نوبه خود باعث گسترش انرژی منفی می‌شود. این دلیل شر بود.
  • چون علاقه خود را به امور دنیوی از دست داده بودیم. در زندگی ما ترافیک سنگینی وجود نداشت، هیچ بوروکراسی، مالیات، فرم پر کردن، بانکی وجود نداشت... صبح‌ها شلوارکی قدیمی می‌پوشیدیم و خانه را ترک می‌کردیم، با دوستان گپ می‌زدیم، قهوه می‌نوشیدیم، گاهی در دریا شنا می‌کردیم، گاهی ماهیگیری می‌کردیم، زندگی خود را بدون عجله، جاری مانند یک رودخانه آرام می‌گذراندیم.
  • شرایط و آب و هوایی که مردم در آن زندگی می‌کنند آنها را تغییر می‌دهد.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره کتاب آخرین جزیره چیست؟

«الیناز حقوقی» یکی از مترجمین کتاب آخرین جزیره، کتاب را این‌گونه توصیف می‌کند:

کتاب سیستمی را نشان می‌دهد که در آن طبیعت هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد و به آن ظلم می‌شود. افرادی که تاکنون در کمال صلح با هم می‌زیستند، ناگهان به افرادی مجنون تبدیل می‌شوند. مردمی که تحت تاثیر این نظام، قوه تعقل خود را از دست داده و تن به خواسته‌های نامتعارف می‌دهند.

لیلا در یکی از شبکه‌های اجتماعی درباره کتاب می‌نویسد:

کتابی که سطر به سطرش وصف حال ماست. کتابی که دوست داشتم بلند بلند بخوانم و به دیگران توصیه کنم. کتاب آخرین جزیره، ساده، روان، قابل فهم و البته واقعی است.

یکی دیگر از خوانندگان به نام فاطمه نیز درباره هیجان کتاب، می‌نویسد:‌

داستان فوق‌العاده قوی تعریف شده است. طوری‌که هر چه به آخرش می‌رسی، هیجان آن بیشتر می‌شود. غم این ماجرا آن‌قدر عجیب است که مدام با خود می‌گویی چرا باید این‌طور می‌شد؟ توجه نویسنده به محیط‌زیست و حیوانات بسیار زیباست. من واقعا شیفته آن جزیره خیالی و حیواناتش شدم.

 جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

قبل از ورود رئیس‌جمهور، جزیره این‌چنین زیبا بود:

میان آن راز نیک محفوظ، بهشت روی زمین، در آرامش زندگی می‌کردیم که «او» از راه رسید. نمی‌دانم چنین بهشتی را چگونه می‌توان توصیف کرد، اصلا ایا حتی جسارت توصیفش هست؟ می‌دانم که اگر در همین زمان، برای شما از جنگل‌های کاج زیبای این جزیره کوچک یا از دریای آبی و زلال آن، که شبیه یک آکورایوم طبیعی است، یا از ماهی‌های رنگارنگ و مرغان دریایی‌اش که مانند ارواح سفیدی مدام روی آب پرواز می‌کنند سخن بگویم، فقط کارت‌پستالی توریستی در ذهنتان تداعی می‌شود نه بیشتر. شب‌ها جزیره در عطر مست‌کننده یاسمن می‌پیچد و در زمستان و تابستان هوایی معتدل داشت.

 نویسنده در وصف حال خانوده‌های ساکن در جزیره می‌نویسد:

حالا این جاییم. کفاره‌ی گناهی را که مرتکب شده‌ایم می‌دهیم. اجازه دادیم تا مردی گول‌مان بزند. کورکورانه دنبالش راه افتادیم. حالا هم تاوانش را پس می‌دهیم. تاوان فراموش کردن مفهوم «انسان معترض»، فرومایگی، کوته‌نظری، بی‌تفاوتی، سرخم کردن مقابل دیکتاتور و دلخوشی‌های کوچک را پس می‌دهیم. این، حکایت گناه‌های کوچک ما در زندگی روزمره است، حکایت سرسپردگی‌هایمان.

بخش‌هایی دیگر از کتاب را می‌خوانیم:

وصف جزیره دهان به دهان پیچیده بود و تعداد خانه و خانواده‌های جزیره به چهل رسیده بودند. تاجر ثروتمند تا همین‌جا نقل مکان به جزیره را متوقف کرد و پس از آن دیگر نخواست شخص دیگری به جزیره بیاید؛ زیرا نمی‌خواست زیبایی، آرامش و جنگل‌های هزار رنگ جزیره نابود شود.

در بخش دیگر کتاب نیز می‌خوانیم:

معمولاً ما اینجا آدم‌ها را با شماره خانه‌هایشان صدا می‌زنیم. راه پدر خسته و ناامیدم خیلی دیر، به دعوت دوستانش، به این جزیره افتاد و از آنجایی که تعداد خانه‌های جزیره در شماره چهل به پایان می‌رسید، فرصت ساختن پنجمین خانه جزیره از آخر را به‌دست آورد و به همین سبب به خانواده ما سی‌وشش گفته می‌شد.

درباره نویسنده کتاب آخرین جزیره

نام اصلی لیوانلی، «اومر زولفو لیوانلی اوغلو» است. او 20 ژوئن سال 1946 در ترکیه چشم به جهان گشود. لیوانلی  علاوه‌بر حرفه خود به عنوان شاعر و نویسنده، سی‌ عدد موسیقی فیلم ساخته و در سیاست ترکیه هم تاثیرگذار بوده است. وی به دلیل مبارزات سیاسی چندین بار زندان شد و سپس در سال 1972مجبور به ترک کشورش شد و در کشورهای سوئد، فرانسه، ایتالیا و آمریکا زندگی می‌کرد و با افراد مشهوری چون، «الیا کازان» و «آرتور میلر» آشنا شد. سال 1984 مجدد به زادگاهش بازگشت.

او در سال 1995 توسط یونسکو به خاطر فعالیت‌های سیاسی و کمک به صلح جهانی به عنوان سفیر حسن نیت به رسمیت شناخته شد. کتاب «خانه لیلا»، «سفر با الیا کازان»، «میان تخت و گور» از دیگر آثار این نویسنده است که در ایران چاپ و منتشر شده‌اند.

نظر نویسنده درباره کتاب آخرین جزیره

زمانی نویسندگان نقش وجدان مردم را داشتند. از فرانسوا ویلون گرفته تا هاینریش فون کلایست و عمر خیام تا ویکتور هوگو، آنها سعی می‌کردند همدلی مردم را برای ایجاد درک بهتر بین طبقات و فرهنگ‌های مختلف اجتماعی تحریک کنند. برای مثال، «من متهم می‌کنم ...!» امیل زولا، یکی از نمونه‌های برجسته این نوع ادبیات بود. بااین‌حال، در دوران پست‌مدرن، ادبیات به شدت تغییر کرده و نسبت به مشکلات بشری بی‌تفاوت شده است.

زندگی پرفرازونشیبی داشته‌ام. در زندان نظامی بودم و شکنجه روانی و محاکمه رسانه‌ای را تحمل کرده‌ام، آثارم ممنوع شده‌اند،  سال‌ها در تبعید زندگی کرده‌ام. تهدید به مرگ شدم، مجبور شدم تحت حفاظت پلیس زندگی کنم تا از من در برابر گروه‌های متعصب محافظت کند، و غیره. مسیر ساده‌ای را طی نکردم. اما همه این تجربیات باعث شد که متوجه شوم کارم مهم است زیرا رژیم‌های توتالیتر از کلمات من می‌ترسند. این موضوع حس رضایتمندی عجیبی در من ایجاد کرد و باعث شد احساس کنم که شعرها و رمان‌هایم معنایی دارند.

نکات جالب درباره کتاب آخرین جزیره

در اینجا برخی از نکات جالب در مورد این کتاب آورده شده است:

  • نویسنده کتاب آینده‌ای دیستوپیایی را در آخرین جزیره به تصویر می‌کشد که معمولاً در ادبیات ترکیه ژانر رایجی نیست.
  • کتاب منعکس‌کننده فعالیت‌های سیاسی و دیدگاه‌های‌ لیوانلی در مورد مسائل معاصر، به‌ویژه موضوعات مرتبط با ترکیه است.
  • زولفو لیوانلی در کتاب حکومت‌های توتالیتر را نقد می‌کند و موضوعاتی مانند سرکوب، آزادی و ماهیت انسان را دستمایه کار خود قرار می‌دهد.
  • این کتاب هر چند تحت تأثیر رویدادهای دنیای واقعی نوشته شده است، با درونمایه‌ای فلسفی و سیاسی سرشار از نمادگرایی است.

اگر به داستانی جذاب و تفکر برانگیز با روایتی گیرا علاقه دارید، آخرین جزیره یک گزینه عالی برای خواندن است.

اقتباس ها از کتاب آخرین جزیره

آخرین جزیره در قالب یک نمایش تئاتر به کارگردانی دنیز اوزمن در سال ۲۰۲۲ اقتباس شده است. اوزمن درباره اقتباس از رمان می‌گوید: «زمانی که تصمیم به اقتباس گرفتیم، با آقای لیوانلی تماس گرفتیم. در واقع نمی‌دانستیم که او چگونه واکنش نشان خواهد داد و کمی مردد بودیم؛ اما او بسیار مثبت و حمایتگر بود و به ما گفت که تنها آرزویش این است که رمان‌هایش خوانده شود، موسیقی‌اش پخش شود، فیلم‌هایش دیده شود و آثارش اجرا شود؛ اما گفت باید اول اقتباس را بخواند. طرح اولیه را ظرف 15 روز به او تحویل دادیم، آن را خواند و تائید کرد. پس‌ازآن، او را به تمرین خود دعوت کردیم و این فرصت را پیدا کردیم که با او ملاقات کنیم و در مورد نمایش گپ بزنیم. وقتی او اولین اجرا را دید و گفت آن را دوست داشته به ما انگیزه بزرگی داد و ما پاداش زحماتمان را دریافت کردیم.»

افتخارات و جوایز کتاب آخرین جزیره

  • برنده  جایزه اورهان کمال سال 2009

نقد رسانه ها، افراد مشهور، و منتقدین درباره آخرین جزیره

آخرین جزیره نوشته زولفو لیوانلی با استقبال بسیار خوبی از سوی رسانه ها و افراد مواجه شده است. در زیر نقدهایی کلی از رسانه ها و نظرات افراد مشهور درباره این کتاب آورده شده است:

  • « زولفو [لیوانلی]  با این رمان، ثابت کرد که یک نویسنده بزرگ است.» —یاشار کمال
  • «در این رمان خلاقانه و منحصر ... نویسنده ما را به بازاندیشی درباره جهان دعوت می‌کند. کتابی که باید خواند. » —پروفسور لنور مارتین، دانشگاه هاروارد
  • «وقتی رمان را تمام می‌کنید، می‌فهمید که کسانی که یک سرزمین را نابود می‌کنند، نابودی یک جزیره کوچک را نیز آسان می‌دانند.» — حسن آکارسو، جمهوریت

خرید کتاب آخرین جزیره

اگر اولین باری است که از بوک لند خرید می‌کنید می‌توانید کتاب آخرین جزیره را با 25 درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوه‌ خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

برای مشاهده موارد مرتبط به دسته‌بندی خرید رمان مراجعه کنید. 

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «آخرین جزیره»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.