جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

آثار روی کاغذ منیر شاهرودی فرمانفرماییان

قیمت:
75,000 تومان
مشخصات کتاب آثار روی کاغذ منیر شاهرودی فرمانفرماییان
کشور مبدا
تعداد صفحات
96 صفحه
شابک
9786001523427
سال خلق اثر
2015
سال انتشار
1400
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
1
این کتاب در یک نگاه

کتاب «آثار روی کاغذ منیر شاهرودی فرمانفرماییان»، گفت‌وگویی است با منیر فرمانفرماییان. هانس اولریش این کتاب را پس از مصاحبه‌ با او، در سال 2015 میلادی به زبان انگلیسی نوشته است. منیر شاهرودی فرمانفرماییان در این گفت‌وگو، از زندگی شخصی و هنری خود برای ما می‌گوید.


بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب آثار روی کاغذ منیر شاهرودی فرمانفرماییان

او درباره‌ی طراحی‌ها و نقاشی‌هایش صحبت کرده است و به تاثیر سنت و تاریخ ایرانی بر آثار هنری‌اش اشاره می‌کند. شما می‌توانید سرگذشت این هنرمند را با زبان خودش در کتاب «آثار روی کاغذ منیر شاهرودی فرمانفرماییان» دنبال کنید. ارکیده درودی این کتاب را در سال 1400 شمسی به زبان شیرین فارسی ترجمه کرده است.

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

این بخش از کتاب را بخوانید که مصاحبه‌گر، از تجربه‌ی گفت‌وگوی خودش با منیر فرمانفرماییان می‌گوید: «انسان‌ها با گفت‌وگو تغییر می‌کنند و از آن روز که منیر سرگذشت شگفت‌انگیز خود را در طول آشنایی‌مان بازگو کرده است، من نیز کاملا تغییر کرده‌ام. منیر در «اعتراض علیه فراموشی» بسیار فعال است. آثار او، حافظه را که مانند خود هنرمند چند بعدی است، به فعالیت وا می‌دارد. او الگوی هنرمندان سده‌ی بیست‌ویکم است.»
در قسمتی از کتاب، منیر فرمانفرماییان به نحوه‌ی طراحی‌اش اشاره می‌کند و از هنر خود می‌گوید. آن را با یکدیگر می‌خوانیم: «طی چند سال گذشته با قلم پهنی که از محله‌ی چینی‌ها در نیویورک خریده بودم، مجموعه‌ای از طراحی‌های گل انجام دادم. این قلم، که در واقع از چند قلم کوچک‌تر تشکیل شده، بسیار بزرگ است؛ پهنای آن ده الی دوازده سانتی‌متر است. بعدازظهرها، می‌نشستم و گلی مقابلم می‌گذاشتم، مثلا گل مینا، و فقط به آناتومی، شکل و چگونگی قرارگرفتن ساقه و گلبرگ‌هایش توجه می‌کردم، سپس آن را کنار می‌گذاشتم. روز بعد با کاغذی بزرگ، نوعی کاغذ فرانسوی دست‌ساز با لبه‌های ناهموار به عرض حدودا صد سانتی‌متر که آن را هـم از نیویورک خریده بودم، دست به کار می‌شدم. قلم بزرگم را به مرکب چینی می‌آغشتم، تکانش می‌دادم و سپس تندتنـد، تاپ تاپ تاپ، پنج دقیقه‌ای طراحی‌ام تمام می‌شد؛ بدون هیچ پیش‌طرح مدادی. اگر شکل گل را درک کنم، می‌توانم بسیار سریع طرحش را بکشم.»

درباره نویسنده کتاب آثار روی کاغذ منیر شاهرودی فرمانفرماییان

منیر شاهرودی فرمانفرماییان، نقاش و هنرمند مشهور ایرانی، زاده سال 1301 شمسی در شهر قزوین است. او که در ابتدا در دانشکده‌ی هنرهای زیبا در دانشگاه تهران تحصیل کرده بود، پس از مهاجرت به آمریکا در رشته‌ی تصویرسازی از دانشگاه کرنل فارغ‌التحصیل شد. منیر فرمانفرماییان علاوه بر طراحی‌ها و نقاشی‌های خود، به گردآوری آثار سایر هنرمندان ایرانی نیز پرداخت. او آن‌ها را در نمایشگاه‌های دوسالانه، در تهران و ونیز به نمایش درمی‌آورد. منیر فرمانفرماییان همچنین دستی در معماری، آیینه‌کاری و مجسمه‌سازی نیز داشت و نمونه‌ای از کارهای وی را می‌توان در کاخ نیاوران، هتل لاله و موزه‌ی فرش ایران مشاهده کرد. از سایر افتخارات او می‌توان به کسب مدال طلا در هنرهای تجسمی از طرف بینال ونیز اشاره کرد. منیر فرمانفرماییان در فروردین ماه سال 1398 شمسی بر اثر کهولت سن از دنیا رفت. لازم به ذکر است که بهمن کیارستمی مستندی درباره‌ی این هنرمند با نام «منیر» ساخته است.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «آثار روی کاغذ منیر شاهرودی فرمانفرماییان»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.