جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

پی گیر اخبار نباشید

قیمت:
125,000 تومان
مشخصات کتاب پی گیر اخبار نباشید
کشور مبدا
تعداد صفحات
142 صفحه
شابک
9786220106616
سال خلق اثر
2019
سال انتشار
1398
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
18
این کتاب در یک نگاه

کتاب «پی‌گیر اخبار نباشید» نوشته رولف دوبلی است که پیش از این، کتاب مشهور و پرفروش «هنر شفاف اندیشیدن» از او منتشر شد. کتاب پی‌گیر اخبار نباشید به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی چاپ شده است. این کتاب در ایران نیز توسط عادل فردوسی‌پور، مجری مشهور و استاد زبان انگلیسی در دانشگاه صنعتی شریف، به زبان فارسی ترجمه شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.


بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب پی گیر اخبار نباشید

کتاب «پی‌گیر اخبار نباشید» مقاله‌ی مفصلی نوشته دوبلی درباره‌ی خطرات و مضرات اخبار است. او در این کتاب آثار زیان‌بار اخبار را بر سلامت روان توضیح داده و همچنین تاثیر منفی اخبار بر تمرکز انسان را بیان نموده است. علاوه بر آگاهی‌بخشی، رولف دوبلی راهکارهایی نیز معرفی کرده است؛ راهکارهایی درباره‌ی اینکه چگونه زندگی خود را به سلامت بدون اخبار بگذرانیم. وی فواید عدم پی‌گیری اخبار را نیز برشمرده و توضیح داده است که این کار چگونه باعث بهبود تمرکز، کاهش استرس، افزایش زمان و درک بالاتر می‌شود. در جهان پر از تفرقه و اختلاف امروز که در آن زندگی می‌کنیم، پی‌گیر اخبار نباشید، شما را به آرامش و خردورزی دعوت کرده و مسیر ذهنی امنی برای سلامت روان‌تان ترسیم می‌کند.

افراد معروف و انتشاراتی‌ها چه نظری درباره‌ کتاب پی‌گیر اخبار نباشید دارند؟

«پی‌گیر اخبار نباشید رو خوندم و دیدم چه نکات مهمی در این کتاب نوشته شده. درحالی‌که خیلی به دنیای روانشناسی علاقه نداشتم، ولی با خوندن کتاب حس خوبی بهم دست داد» جمله‌ای است که عادل فردوسی‌پور، مترجم کتاب، در توصیف آن آورده است. او که این مطلب را در مصاحبه‌ای با سروش صحت بیان کرده، در ادامه توضیح داده است: «با دیدن کتاب جدید دوبلی یکه خوردم! چون من خودم یه معتاد به اخبار هستم. عنوان و موضوعاتی که در این کتاب مطرح شده اون‌قدر جذاب بود که با خوندنش یه سری از عادات اشتباهم رو ترک کردم!»

گرهارد شرودر، صداعظم سابق آلمان در توصیف کتاب گفته است: «نوشته‌‌های رولف روبلی ساده، سریع‌الانتقال و قانع‌کننده هستند». چنین تعریفی از یک سیاست‌مدار آلمانی بسیار جالب و در نوع خود عجیب است؛ چراکه شرودر خود زمانی سکان هدایت کشورش را بر عهده داشته و همیشه در صدر اخبار بوده است. او حالا از کتابی تعریف می‌کند که علیه اخبار است! چنین تعریفی از جایگاه یک شخصیت بلندمقام سیاسی می‌تواند نشانگر اهمیت و ارزش کتاب باشد. «کتاب چالش‌برانگیزیه، ولی احتمالا داره آینده‌ی روزنامه‌نگاری رو به ما نشون می‌ده!»

جمله‌ای از روزنامه‌ی سیدنی مورنینگ هرالد، روزنامه‌ی پرتیتراژ شهر سیدنی و قدیمی‌ترین انتشارات در استرالیا که در نقد کتاب آمده است. باید توجه داشت که محتوای کتاب پی‌گیر اخبار نباشید دقیقا مخالف چیزی بوده که روزنامه‌ی سیدنی در حال انجام دادن آن است. اما با این حال منتقدان روزنامه‌ این کتاب را جالب و چالش‌برانگیز دانسته‌‌اند.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا دربا‌ره‌ کتاب پی‌گیر اخبار نباشید چیست؟

«من خودم همیشه اخبار رو دنبال می‌کردم و مدام دنبال این بودم که ببینم دور و برم چه خبره. شده بود بارها و بارها در طول روز سرفصل اخبار رو چک می‌کردم تا از هر چیز تازه و جدیدی مطلع باشم. احساس می‌کردم این دنبال کردن اخبار بهم کمک می‌کنه تا آدم باهوش‌تر و اجتماعی‌تری به نظر بیام ولی اشتباه می‌کردم! با خوندن این کتاب متوجه شدم که همین عادت چک کردن دائم سرفصل خبرها در طول روز چقد می‌تونه مضر باشه و کلی وقت من رو می‌گیره. مثلا در کتاب گفته بود برید خبرهایی رو که 20 سال پیش دنبال می‌کردید، دوباره بخونید و ببینید چقدر روی زندگی‌تون تاثیر گذاشتن. من این کارو کردم و نتیجه حیرت‌آور بود. خیلی از اخباری که پی‌گیری می‌کردم اصلا به درد من نمی‌خورد و هیچ تاثیری روی زندگیم نمی‌ذاشت. البته اینم بگم که کتاب میگه به جای خوندن خبرهای کوتاه و تیتروار، بهتره اولا دنبال اخباری باشید که توی زندگی‌تون تاثیر دارن؛ دوما اینکه برید مقاله‌ها و مجله‌هایی بخونید که یه خبر رو کاملا پوشش دادن و اون خبر از دیدگاه چند نفر نوشته شده. این‌طوری خبرها رو با جزئیات و واقعیات کامل می‌خونید. این روش بهتری برای دنبال کردن خبرهای مهم و موثر زندگی‌تونه». متنی که خواندید، نظر محمدجواد فرج‌الهی درباره‌ی کتاب «پی‌گیر اخبار نباشید» است.

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

رولف روبلی در کتاب خود به موضوع تلاش رسانه‌ها برای جلب توجه اشاره کرده و گفته: «کدام نشریات ایده‌آل هستند؟ آن‌هایی که کم‌تر از همه احساسات شما را بر می‌انگیزانند و کم‌ترین اتکا را به تبلیغات دارند» و در ادامه‌ی کتاب آمده است: «رابطه‌ی بین اهمیت و توجه رسانه‌ها معکوس به نظر می‌رسد؛ هر چه میزان جذابیت در اخبار بیش‌تر باشد، اهمیت این رویداد احتمالاً کم‌تر است». در واقع آنچه روبلی در پی بیانش بوده این است که اگر خبری که می‌بینید پرزرق‌وبرق‌ باشد، احتمالا آن خبر ارزش وقت شما را ندارد و ناشر خبر فقط به دنبال جلب توجه شماست تا از طریق آن درآمدزایی کند. البته رولف روبلی به کلی منکر پی‌گیری اخبار نشده؛ همان‌طور که او در قسمتی از کتاب گفته است: «به عمق بروید، نه به عرض. خود را وقف محتوایی کاملاً مرتبط به دایره‌ی شایستگی‌تان کنید». جمله‌ی فوق در واقع به این معنی بوده که شما باید پی‌گیر خبرهایی باشید که با حوزه‌ کاری و حرفه‌تان مرتبط است. ضمن آنکه خبرهایی که می‌خوانید باید مفصل باشند و به شرح جزئیات بپردازند چراکه تنها دنبال کردن تیتر اخبار فایده‌ای برای‌تان ندارد.

او در ادامه درباره‌ی اخبار سلبریتی‌ها و افراد سرشناسی که ارتباطی با ما و تاثیری‌ بر زندگی‌مان ندارند، گفته است: «با از راه رسیدنِ اخبار، ناگهان خودمان را در محاصره‌ی اشباح عجیب و غریبی یافتیم که برای اجدادمان ناشناخته بوده‌اند؛ سلبریتی‌ها. افرادی مشهور که به دلایلی که کاملاً برای جامعه و زندگی خود ما بی‌ربط هستند، به شهرت رسیده‌اند». همان‌طور که گفته شد، مطالب زرد سلبریتی‌ها باید جزو اولین اخباری باشند که کنار می‌گذارید!

درباره نویسنده کتاب پی گیر اخبار نباشید

رولف دوبلی مولف کتاب «پی‌گیر اخبار نباشید»، نویسنده‌ی سرشناس اهل کشور سوئیس است که اکثر مطالب خود را به زبان آلمانی منتشر می‌کند. او کتاب‌هایی به زبان انگلیسی نیز دارد؛ از جمله: هنر شفاف اندیشیدن، هنر خوب زندگی کردن و پی‌گیر اخبار نباشید. شاید بتوان گفت که پی‌گیر اخبار نباشید پرحاشیه‌ترین کتاب وی بوده چراکه ماجرای جالبی پشت آن نهفته است. رولف دوبلی اولین بار در سال 2013 میلادی با انتشار مقاله‌ای در سایت شخصی خود اعلام کرد که او هرگز اخبار را دنبال نمی‌کند و دنبال کردن اخبار برای سلامت روان مضر است!

این مقاله موجب ایجاد موجی از حمایت‌ها و همین‌طور انتقادات مختلف از دوبلی شد. او در سال‌های بعد به طور مدوام مورد پرسش و نقد قرار می‌گرفت و در محافل مختلف صحبت از مقاله‌ی او می‌شد. دوبلی که انتظار این حجم از استقبال را نداشت، تصمیم گرفت تا کتابی حول محور همان مقاله منتشر و مطالب آن را تکمیل کند. به این ترتیب در سال 2020 میلادی کتاب جدید او با نام «پی‌گیر اخبار نباشید» منتشر شد.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «پی گیر اخبار نباشید»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
کتاب‌های پیشنهادی خریداران این کتاب، کتاب‌های زیر را هم خریده‌اند
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.